انواع بانک‌ها در ایران و جهان

0 ۸۰۳

بانک‌ها در ایران و جهان عضو مهمی از اقتصاد همه دولت‌ها هستند و در گردش اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارند. انواع بانک‌ها در ایران و جهان از لحاظ سیستم کاری متفاوت بوده و هر کدام از الگوی متفاوتی پیروی می‌کنند.

در دنیای امروز با وجود پیشرفت‌ها و تغییراتی که به طور مداوم در حال اتفاق هستند، سیستم کار بانک‌ها و نظام بانکداری اهداف گوناگونی دارد و همگی در یک مسیر مشترک خواستار تحقق هدف‌های مختلفی در این مسیر هستند.

درواقع لازم است بگوییم برخلاف تفکر بیشتر مردم، هر بانکی برای هر فعالیتی مناسب نیست، چرا که هر کدام به موضوع و هدفی خاص متمرکز شده‌اند تا نیاز‌های مختلف مردم را برطرف کنند. از این رو می‌گوییم بانک‌ها در ایران و جهان از انواع مختلفی برخوردار هستند و سیستم فعالیت‌ آن‌ها محدود نیست.

سیستم کار انواع بانک‌ها در ایران و جهان

سپرده گذاری و انتقال پول در شرایطی ایمن، جزء مهم‌ترین نیاز‌های جامعه برای استفاده از انواع و اقسام بانک‌ها هستند. همانطور که گفتیم بانک‌ها نیز برای رفع این نیاز‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، اهدافی که باعث شده‌اند آن‌ها را در دسته‌های گوناگونی طبقه بندی کنیم.

سیستم کار انواع بانک‌ها در ایران و جهان در دسته‌های مختلفی هستند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

بانک‌های راه‌اندازی شده‌ به واسطه دولت

بانک‌های راه‌اندازی شده‌ به واسطه دولت در مسیری خاص و برای پشتیبانی از شاخه‌ای مشخص فعالیت‌ می‌کنند. برای مثال در ایران می توان انواع بانک‌هایی که از فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و امثالهم پشتیبانی می‌کنند، معرفی کرد.

سیستم بانکداری سرمایه‌گذاری

سیستم بانکداری سرمایه‌گذاری نیز به بانک‌هایی که جذب سرمایه را هدف اصلی خود قرار داده و از طریق معاملات بورسی و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، تعلق دارد. این قبیل بانک‌ها دارای سه بخش جلو سازمانی، میان سازمانی و پشت سازمانی هستند.

بانک‌هایی که از سیستم بانکداری تجاری پیروی می‌کنند

بانک‌هایی که از سیستم بانکداری تجاری پیروی می‌کنند نیز جزء پر شمارترین انواع بانک‌ها در ایران و جهان هستند. ذخیره سپرده‌ و وام‌دهی به متقاضیان از جمله اصلی ترین فعالیت‌های بانک‌های تجاری می‌باشند که گردش مالی خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند.

بانک تخصصی، شعبه بانک خارجی و بانک منطقه‌ای هم از موارد دیگر به شمار می‌روند.

گفتنی است علاوه بر موارد بالا بانک‌ها و سیستم کار آن‌ها از انواع دیگری هم برخوردار هستند، چرا که هر بانکی می‌تواند با توجه به اولویت‌ها و معیارهای خود در مسیر اهداف مختلفی قرار بگیرد.

ناگفته نماند انواع بانک‌های تجاری بر خلاف بسیاری از بانک‌های دیگر فاقد محدودیت خاصی هستند، به همین علت خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.

وجه تمایز انواع بانک‌ها در ایران و جهان

به طور کلی انواع بانک‌ها در ایران و جهان، به دنبال راهی مناسب برای حفظ و گردش پول هستند، اما این راه به واسطه قوانین و مقررات هر کشوری ممکن است دارای پیچ و خم‌های متفاوتی باشد. به عبارتی دیگر باید بگوییم انواع بانک‌ها در ایران به موجب قوانین جمهوری اسلامی ایران، دارای وجه تمایزات شایانی با بانک‌های دیگر جاهای جهان می‌باشد.

در بانک‌های ایران که تحت عنوان بانک اسلامی نیز معرفی می‌شوند ربا و سود مضاعف معنایی ندارد. قوانین اسلامی بانک‌ها را موظف می‌کند تا برای درآمدزایی و تامین سود لازم، از راه‌هایی چون بستن قرارداد‌های مشارکتی و امثالهم استفاده کنند.

علاوه بر این موضوع لازم است بگوییم تا چند سال پیش بی بهره ماندن از مزایای بانکداری اینترنتی و پرداخت‌های الکترونیکی نیز از بارزترین وجه تمایزات بانک‌های ایرانی با خارجی بود. محدودیت بانک‌های ایرانی از این بابت، مشکلات مختلفی به همراه داشت. به همین دلیل در حال حاضر دیگر شاهد این وجه تمایز نیستیم، تا جایی که باید گفت بانک‌های ایرانی برخلاف نوپا بودن در زمینه انجام فعالیت‌های اینترنتی، خوش درخشیده و باکیفیت‌ترین خدمات را دارند.

پرداخت‌های الکترونیکی عضوی جدید و بسیار مهم در سیستم بانک‌ها

امروزه ردپای اینترنت را در هر شاخه و زمینه‌ای می‌بینیم، ردپایی که تاثیر آن در زندگی همه ما مثبت بوده و منجر به سهولت اکثر کارهای روزمره شده است. انتقال پول حال برای خرید یک محصول حال در جهت بهره‌مندی از خدمات یک مرکز و یا به هر دلیل دیگر، یکی از فعالیت‌های عادی و معمول هر کسی است. وجود اینترنت باعث شده بسیاری از کسب و کار‌ها سیستم کار خود را تغییر داده و از آپشن‌های اینترنت و شرایط پر مزیت آن استفاده کنند.

یکی از مسائل پیش روی کسب و کارهای اینترنتی، مسئله پرداخت است. پرداخت پول هم برای صاحب کسب و کار و هم برای طرف پرداخت کننده مهم‌ترین مسئله‌ی بهره‌مندی از مزیت‌های وجود اینترنت می‌باشد.

به بستر و درگاهی که کسب و کار‌ها جهت پرداخت پول در اختیار طرف پرداخت کننده قرار می‌دهند پرداخت یار گفته می‌شود.

در کشور ما تمامی امور مربوط به این حوزه جزء وظایف شرکت شبکه الکترونیکی کارت است که به اختصار شاپرک نامیده می‌شود.

با ایجاد شاپرک و امکان تهیه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اساسی‌ترین مشکل و مسئله‌ی پیش روی کسب و کار‌های آنلاین حل شده است. به تدریج با گسترش نیاز جامعه به پرداخت‌های الکترونیکی این فرایند دیگر عضو جدید و بسیار مهم در تمام سیستم‌های بانکداری ایران و جهان می‌باشد.

البته گفتنی است پرداخت یار شاپرک تنها یکی از خدمات فرایند پرداخت الکترونیکی محسوب است، چرا که با وجود این فرایند خدمات دیگری نظیر پرداخت قبوض، انتقال وجه و چندین مورد از این دست با اینترنت امکان پذیر شده است. صرفه جویی در زمان، هزینه‌های رفت و آمد و به طور کلی صرفه جویی در اکثر انرژی‌ها از جمله بارز ترین مزیت‌های وجود امکان پرداخت‌های الکترونیکی محسوب می‌شوند.

لازم است بدانید انواع بانک‌های کشور ما با وجود این که در زمینه خدمات پرداخت الکترونیکی نسبت به اکثر کشور‌های جهان دیرتر اقدام کرده اما دارای باکیفیت ترین خدمات است و سعی دارند روز به روز با افزودن امکانات بیشتر شرایط بهتری ایجاد کنند.

امکان پرداخت الکترونیکی از درگاه‌های آنلاین در چه زمینه‌هایی کاربردی است؟

در تیتر قبلی اشاره‌های مختصری در مورد زمینه‌های کاربرد پرداخت الکترونیکی از درگاه‌های آنلاین داشتیم، با این حال بد نیست در اینجا هم به متداول ترین کاربرد‌های این امکان پرمزیت اشاره کنیم که عبارتند از:

  • وبسایت‌های فروش محصول و فروشگاه‌های اینترنتی
    مراکز ارائه انواع خدمات اینترنتی
    مراکز آموزش آنلاین
    و به طور کلی در همه‌ی زمینه‌های خرید و پرداخت اینترنتی، مهم‌ترین وظیفه بر عهده درگاه‌های پرداخت آنلاین است.

از آن جا که اینترنت دیگر عضوی جدانشدنی از زندگی همه ماست، حتماً هر کسی چندین بار سراغ فرایند پرداخت اینترنتی رفته و از وجود انواع درگاه‌های آنلاین بهره‌مند شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که پرداخت یار شاپرک بانک مرکزی باید داشته باشد

هر کسب و کاری که قصد ورود به دنیای اینترنت را دارد باید تهیه پرداخت یار شاپرک بانک مرکزی را جز، مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار دهد. این مرحله از برنامه‌های راه‌اندازی کسب و کار‌های آنلاین بسیار مهم است، زیرا باید حتماً پرداخت یار معتبری تهیه شود تا اعتماد مشتری جلب شده و با خیالی راحت اقدام به بهره‌مندی از کسب و کار مورد نظر کند.

پرداخت یار شاپرک بانک مرکزی را شرکت‌های مختلفی ارائه می‌دهند که همه آن‌ها دارای بهترین ویژگی‌ها نیستند. از این رو در این‌جا مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که پرداخت یار شاپرک بانک مرکزی باید داشته باشد، آورده‌ایم:

ایمنی

پرداخت یار باید از لحاظ ایمنی در بهترین شرایط باشد، چرا که مهم ترین هدف استفاده از آن تضمین امنیت فرایند پرداخت است. استفاده از پرداخت یاری که امنیت بالایی دارد، بالطبع منجر به جلب اعتماد پرداخت کننده‌ها که از جمله مهم‌ترین اولویت‌های یک کسب و کار آنلاین است، می‌شود.

استفاده آسان

استفاده آسان از ویژگی‌های پرداخت یارها محسوب می‌شود. پرداخت یاری که فاقد پیچیدگی بوده و همه کاربران به راحتی از آن استفاده می‌کنند، جزء نمونه‌های باکیفیت محسوب می‌شود.

سرعت بالا

سرعت بالا نیز جزء بارزترین ویژگی‌ها است. یعنی زمانی که تمام اطلاعات کارت بانکی و فیلد‌های درخواستی پر شد با کلیک در قسمت مربوطه فرایند پرداخت به سرعت تمام شود.

در کل باید بگوییم تهیه پرداخت یاری با بهترین ویژگی‌ها، به مرجع ارائه کننده آن بستگی دارد. به عبارتی دیگر مراجع معتبر و متعهد قطعاً بهترین پرداخت‌ یار را برای همه‌ی کسب و کار‌های آنلاین ارائه می‌کنند تا از مزیت وجود این امکان به نحو احسن بهره‌مند شوند.

اقدامات مربوط به کاربران پرداخت یار شاپرک

قبل از هر چیزی لازم است بگوییم پرداخت یار شاپرک از انواع بانک‌ها پشتیبانی می‌کند. اما برای کسب اطمینان بیشتر بد نیست قبل از سفارش این مسئله را بررسی کنید.

کاربران پرداخت یار شاپرک برای سفارش یک رابط پرداخت مناسب، اقدامات ساده‌ای باید انجام دهند. برای بهره‌مندی از وجود پرداخت یار باید کارهای مربوط به ایجاد پنل کاربری را انجام دهید. جهت داشتن پنل کاربری نیز لازم است اطلاعات مختلفی در مورد کسب و کار مربوطه درج شود که شامل اطلاعات محلی، فردی، موضوع کسب و کار، بانکی و تماس و … می‌شوند.

در پرداخت یار پی استار تمام این مراحل را می‌توانید با پشتیبانی تمام وقت کارشناسان پشت سر بگذارید، به طوری که نه تنها راهنمایی‌های لازم را ارائه دادیم بلکه با تمام وجود می‌کوشیم بهترین و درجه یک‌ترین خدمات را ارائه دهیم. درواقع هر کسب و کار و هر تقاضاکننده‌ای می‌تواند صفر تا صد درخواست خود را در زمینه تهیه درگاه پرداخت یار و ایجاد پنل کاربری به کارشناسان و تیم ماهر پای استار بسپارد. بنابراین با پای استار لازم نیست نگران چیزی باشید و می‌توانید به راحتی آب خوردن موفق به تهیه بهترین درگاه پرداخت یاری که انواع بانک‌ها را پوشش می‌‌دهد، شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.