۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

0 ۶۶۲

مدیریت هزینه‌ و همچنین مدیریت دخل‌وخرج زمانی محقق می‌شود که شما به خوبی تکنیک‌های آن را بیاموزید و عملا در زندگی از آن ها استفاده نمائید. در این بخش از وبلاگ پی استار قرار است به این موضوع بپردازیم.

امروزه شرایط زندگی سبب شده است که ما درگیر موضوعات و مسائلی شویم که نویدبخش ترسی از آینده مالی هستند. همواره دوست داریم با یک استراتژی آشنا شویم که پس از مدتی، فرضاً به مبلغی به‌عنوان نقطه آسایش و پس‌انداز برسیم. اما چگونه می‌توان هزینه‌ها و دخل و خرج زندگی را مدیریت کرد. در نتیجه این مدیریت و پس‌انداز باید چه انتظاری از خودمان داشته باشیم و آیا دست به ریسک بزنیم و این مبلغ را در یک محیط جدید کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کنیم؟ سؤالات متفاوت است. آیا من می‌توانم باتوجه‌به درآمدی که دارم به مدیریت هزینه‌ها بپردازم یا صرفاً باید درآمد خوبی داشته باشم؟ آیا زندگی من شرایط پس‌انداز دارد؟

افراد معمولاً در کنار هزینه‌هایی که در زندگی دارند به دنبال پس‌انداز هستند. اما آن‌قدر دخل و خرجشان با یکدیگر ناهمگون است که در واقع شیوه و طریقه انجام این عمل را نمی‌دانند.

پول نقد را از دسترس خارج کنید

 

۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

اگر مدت زمانی است که کار می‌کنید، در نتیجه به پس‌انداز خوبی رسیده‌اید و رقم بانکی‌تان قابل‌توجه است. احتمالاً مدام توسط عوامل درون ذهنی و بیرونی وسوسه به خرید یک کالا و یا دریافت خدماتی می‌شوید. درصورتی‌که هیچ ضرورتی به انجام آن نخواهد بود. در این شرایط و به جهت جلوگیری از هر اتفاق ناگوار در زمینه رشد اقتصادی‌تان. پول را بنا به شیوه‌ای که در ادامه به شما شرح می‌دهیم از دسترس خارج کنید.

مثلاً اگر مبلغ ۲۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود دارید. آن را در دنیای طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید. (این صرفاً یک پیشنهاد است و ما هیچ تضمینی در خصوص پایداری و سوددهی در بازار طلا و سکه به شما نمی‌دهیم.) خرید این‌گونه اقلام سبب می شود که دیگر نقدینگی در دسترس شما نباشد و در نتیجه مدام برای خرج کردن و خرید با آن وسوسه نمی‌شوید.

مدیریت هزینه به شیوه نوین

بازارهایی مانند بورس و‌ارز دیجیتال‌نیز می‌توانند انتخاب‌های خوبی حتی برای بودجه‌های پایین باشند. اما فراموش نکنید که به‌هرحال ریسک در هر شرایطی وجود دارد و هر کسب‌وکاری می‌تواند روزی نابود شود. در نتیجه علم کسب کنید، سعی در یادگیری حرفه‌ای داشته باشید.

مدیریت هزینه‌ در کنار بهینه استفاده کردن از پس‌انداز منطقی خواهد بود. وگرنه صرفا مدیریت کافی نیست.

شیوه صحیح پس‌اندازکردن

اگر مقالات اشخاص ثروتمند و موفق‌ترین‌های دنیا را خوانده باشید. احتمالاً متوجه می‌شوید که آن ها از شما می‌خواهند در هر شرایط مالی که هستید پس‌انداز کنید.

در واقع اگر درآمد شما در ماه ۵ میلیون تومان است. باید برای خودتان یک آینده تصور کنید. مثلاً من قصد سرمایه‌گذاری روی یک پروژه پس از گذشت ۱۰ ماه را دارم. در نتیجه باید طوری برنامه‌ریزی کنم که پس از گذشت این مدت نیمی از حقوق خود را پس‌انداز کنم.

صرفاً پس‌اندازکردن برای همیشه نمی‌تواند یک استراتژی هوشمندانه باشد. می‌دانیم که در شرایط جامعه و وضعیت اقتصادی. هر روز پول ارزش خود را از دست می‌دهد. در نتیجه خرید برخی سرمایه‌ها می‌تواند سبب حفظ حداقلی پول شما در عرض این ده ماه شود.

اولویت‌بندی در هزینه‌های زندگی

۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

یک فاکتور مهم و اساسی در زندگی همه ما وجود دارد که به ما اجازه انجام کارها را در یک دوره زمانی و طبق اولویت‌بندی خاص می‌دهد. اولویت‌بندی سبب می شود که شما نخست به هزینه‌های مهم و اصلی و موارد اساسی زندگی‌تان برسید و مدیریت هزینه را انجام دهید. مثلاً اگر به فروشگاهی می‌روید. نخست اقلام موردنیاز و ضروری خانه خودتان را خریداری کنید. در این صورت در ذهن خود با یک جمع و تفریق ساده. متوجه می‌شوید که هزینه زیادی را باید تا همین جای کار صرف کنید. در نتیجه به سراغ اقلام و خرج‌های غیرضروری و غیر مهم نمی‌روید

بعلاوه این که اولویت‌بندی مشخص می‌کند که شما بر اساس درآمد و شرایط زندگی و حتی نیازها تا پایان ماه، می‌توانید اقلام غیرضروری را خریداری کنید یا خیر.

مخارج خود را برای مدیریت هزینه‌ و دخل‌وخرج مدام آنالیز کنید

وقتی شما تصوری از هزینه‌هایی که در طول روز صرف می‌کنید و در پایان ماه مبلغی از جیبتان خارج می‌شود نداشته باشید. قطعاً ولخرجی برایتان به‌مراتب آسان‌تر است. اجازه دهید با یک مثال برایتان این موضوع را توضیح دهیم. همیشه از سوی بزرگان علم تجارت و کسب‌وکار پیشنهاد می شود که تمامی هزینه‌ها، دخل و خارج در ماه را در یک دفتر یادداشت کنید. مثلاً شما هزینه‌ای را برای خریدهای هفتگی، هزینه‌های درمانی، اقلام خوراکی، قبوض آب و برق و… پرداخت می‌کنید.

ابتدا در بالای این لیست میزان حقوق حداکثری خودتان را نیز تعیین کنید. پس از آن ریزبه‌ریز و تمامی جزئیات صرف هزینه‌ها را ثبت کرده و این مسئله باعث می شود که بتوانید رقم دقیق پس‌اندازتان را بسنجید و مدیریت هزیته را داشته باشید. در نتیجه پس از آن دیگر شما، باتوجه‌به این که می‌خواهید این رقم را پس‌انداز کنید و برای خودتان هدف مشخص کرده‌اید. دست به خرج‌های اضافه نمی‌زنید.

برای روز مبادا پس‌انداز کنید

فرض کنید که پس از گذشت یک سال ممکن است کارتان را از دست بدهید. یا بنا به دلایلی نتوانید دیگر به ادامه آن بپردازید. حتی ممکن است زیرساختی که روی آن فعالیت می‌کنید هم از بین برود. در نتیجه تمامی این تلنگرهای ترسناکی که خواندید. شما در مدیریت هزینه‌ زندگی با مشکل مواجه می‌شوید. چه چیزی وحشتناک‌تر از این که فردی کار خود را از دست بدهد. قطعاً اگر شما برای هزینه‌های سه تا شش ماه آینده خودتان پولی پس‌انداز کرده باشید دیگر چنین مشکلی به وجود نمی‌آید و در واقع ترستان حداقل، کم تر می‌شود.

این مسئله به‌صورت هوشمندانه باعث می شود که به پس‌انداز خوبی در این مدت برسید.

حساب بانکی هزینه زندگی را پس انداز جدا کنید

۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

 

تکنیکی که باعث می‌شود شما کم تر از پس‌انداز خود خرج کنید. آموختن مدیریت هزینه‌ زندگی است. جداکردن آن به‌صورت هفتگی و یا حتی ماهیانه از رقم اصلی حقوقتان است. مثلاً اگر حقوقتان را به یک حساب بانکی مشخص واریز می‌کنید. بهتر است که حساب دومی داشته باشید و بلافاصله پس از این که تصمیم گرفتید. پس‌انداز را به‌حساب ثانویه انتقال دهید. در نتیجه پول در دسترس شما نیست و مدام با خود کلنجار نمی‌روید که ان را خرج کنید.

تعطیلات بهترین وقت حسابرسی و مدیریت هزینه‌ است

اجازه بدهید با شما روراست باشیم. اگر در سن جوانی و میان‌سالی هستید بهتر است که تعطیلات را فراموش کنید. حداقل ماهی یک‌بار به سراغ گردش و تفریح بروید. باتوجه‌به شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی. بهترین کار این است که شما از تک‌تک لحظه‌های جوانی و دوره‌ای که انرژی دارید استفاده کنید. در غیر این صورت خیلی زود شکست می‌خورید.

به دنبال پیشرفت باشید و به خودتان بگویید: من مدتی سخت زندگی می‌کنم و پس از آن با رفاه مالی به هر چه که بخواهم دست می‌یابم. مدتی زندگی سخت بهتر از شرایط بد و سخت همیشگی است.

مدیریت هزینه‌ و دخل‌وخرج هم یک فاکتور مهم است که باید تا سنین بالا از آن پیروی کنید.

خودتان را در مدیریت هزینه‌ منطقی مقایسه کنید

البته مقایسه اقتصادی خودمان با افراد دیگر اگر سنجیده و منطقی نباشد یک اشتباه وحشتناک خواهد بود. این کار در نهایت منجر به افسردگی فرد خواهد شد و هیچ پیشرفتی نیز برای این فرد در کار نیست. اما اگر همسایه و یا آشنایی دارید که سطح درآمدی نزدیک به شما دارد و پیشرفت می‌کند. بهترین الگو خواهد بود.

این که او در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند، پس از مدتی به خودروی جدیدی که می‌خواهد می‌رسد یا این که سعی در سرمایه‌گذاری دارد. همه‌وهمه می‌تواند یک محرک برای شما باشد. مدیریت پول به این طریق یک شیوه هوشمندانه است که مدام شما را با خودش درگیر می‌کند. در نتیجه بهتر و هدفمندتر پس‌انداز می‌کنید.

برای مدیریت هزینه‌ و دخل‌وخرج بازخورد دریافت کنید

۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

بالاخره هرکدام از ما در زندگی یک شخص می‌شناسیم که به ما نزدیک است و از نظر اقتصادی و شناخت راه‌های کنترل مخارج، هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. می‌توانیم درباره جزئیات زندگی و همین‌طور هزینه‌هایی که هر ماه صرف می‌کنیم به او یک لیست بدهیم و از او بخواهیم که ما را قضاوت کند.

معمولاً انسان‌ها زمانی تأثیر بیشتری دریافت خواهند کرد که یک راهکار و نقد را از شخص دیگری دریافت کنند. در واقع این مسئله همان تأثیرگذاری جملات دیگران است که به سبب تکنیک‌های روان‌شناسی می‌تواند بهترین تلنگر برای هرکسی باشد که جلوی هزینه‌های اضافه و اشتباهات زندگی‌اش را، حداقل از نظر جنبه‌های اقتصادی بگیرد.

پس‌انداز بر اساس هزینه زندگی در ایران

شاید بسیاری معتقد باشند که هزینه زندگی در ایران اجازه پس‌انداز و رشد به آن ها را نمی‌دهد. البته که حق دارند. اما وقتی شرایط سخت می‌شود. فرد نیز باید انتظارات را کم تر کرده، متوسط تفریح خود را پایین‌تر آورده و در نتیجه بیشتر به کار و کسب درآمد بپردازد. اما صرفاً تمامی این موارد نمی‌تواند سبب بهبود شرایط آن هم در کشورمان شود. نخست باید به دنبال روشی برای استفاده از اوقات فراغت به جهت یادگیری یک علم جدید و تجارت‌های نوین باشیم.

جالب است بدانید که خط فقر عمومی در پایتخت کشورمان رقمی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان است. این رقم البته در شهرهای دیگر و خارج از پایتخت کم تر خواهد بود. اما در نهایت تفاوت زیادی در اصل قضیه نخواهد داشت.

مدیریت هزینه‌ و دخل‌وخرج در ایران

۱۰ راه مدیریت هزینه‌ها و دخل‌وخرج زندگی و پیشرفت مالی

مدیریت هزینه‌ دخل‌وخرج در شرایطی مثل وضع کشورمان، یک چالش جدی و گاهاً ترسناک به‌حساب می‌آید. عده‌ای با چندشغله بودن و کارکردن چند نفر در خانواده سعی می‌کنند که پاسخگوی این رقم تورم و گرانی باشند. اما صرفاً کارکردن مهم نیست. در درجه اول باید هر فردی بیاموزد که درست و هوشمندانه کارکردن را فراگیرد. در نتیجه این اتفاق همیشه یادگیری حرفه‌های جدیدتر. روش‌های که شما در منزل به کسب درآمد برسید. یا این که اگر صاحب یک کسب‌وکار سنتی هستید. سعی کنید درآمد آن را با یادگیری در محیطی خارج از آن فضا سرمایه‌گذاری کنید.

برای رشد وضعیتتان را مدام با گذشته خودتان مقایسه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.