تعریف شاپرک

0 ۳۲۰

شبکه بانکی شاپرک از شبکه‌های نوین بانکی در ایران می‌باشد که بسیار در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است، حتماً در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با دستگاه‌های pos پرداخت داشته‌اید، زمانی که خرید می‌کنید یا شارژ می‌خرید، قبض بانکی دریافت می‌کنید، بر روی قبض‌های صادر شده عکس یک عدد پروانه یا لوگویی با عنوان شاپرک را ملاحظه می‌کنید. گاهی افراد می‌پرسند شاپرک چیست؟ چه کاری انجام می‌دهد؟ در این بخش از وبلاگ پی استار قصد داریم به تمامی سوالاتتان درباره شاپرک پاسخ دهیم.

شبکه بانکی شاپرک

شاپرک

شاپرک در واقع شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی می‌باشد که رابط میان بانک مرکزی و شبکه بانکی و شرکت‌های PSP می‌باشد.

این سیستم همچنین از عملکرد شبکه‌های پرداخت بین‌المللی بهره‌برداری کرده و در جهت سامان‌دهی دستگاه‌های پایانه فروش و کنترل رقابت بانک‌ها طراحی و ایجاد شده است.

نظام پرداخت کارتی در بانک‌ها یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در انجام مبادلات پولی در بین مردم جامعه می‌باشد. شبکه‌های مبتنی بر پرداخت با کارت‌های صادر شده اشخاص این امکان را برای آنها فراهم آورده که بتوانند بدون حمل پول یا وجه نقد از طریق انتقالات بین حساب‌های بانکی، عملیات مالی خود را انجام دهند.

به‌راحتی افراد می‌توانند بدون جابه‌جایی پول‌های زیاد، عملیات بانکی را در سریع‌ترین زمان ممکن با سیستم شاپرک انجام دهند.

به‌نوعی سیستم شاپرک باعث یک نظام پرداخت با استفاده از کارت‌ها در عابربانک‌ها، دستگاه‌های پوز و پایانه‌های فروش الکترونیکی بدون متوسل شدن به ابزارهای نقدی شده است.

این سیستم یک سوئیچ قدرتمند برای مدیریت تراکنش‌های پرداختی و هدایت آنها به سایر سامانه‌های ملی کشور نظیر شبکه‌های شتاب و شبکه بانکی کشور عمل می‌نماید. با تدابیری که سیستم شاپرک اتخاذ نموده است می‌تواند برای اتصال مستقیم ارائه‌دهنده‌های خدمات پرداخت به زیرساخت‌های ملی پرداخت و تسویه آنها را به‌آسانی فراهم بیاورد.

شاپرک در واقع یک شرکت کاملاً خصوصی و مستقلی بوده که از سال ۸۹ توسط شورای پول و اعتبار تشکیل شده است، این شبکه تراکنش‌های مالی مختلفی را روی پایانه‌های شرکت‌های PSP  انجام خواهد داد و در پایان با شرکت تولیدکننده تراکنش تسویه‌حساب می‌نماید.

چه شرکت‌هایی مجوز فعالیت در شاپرک را دارند؟

شبکه شاپرک می‌تواند دستگاه‌های الکترونیکی پوز در فروشگاه‌ها، درگاه‌های بانکی اینترنتی را به‌خوبی تحت پوشش خودش قرار دهد. در خریدهای اینترنتی باید نکات امنیتی را مدنظر قرار دهید و سایت‌های بانکی را به‌خوبی بشناسید و آنها را از سایت‌های جعلی و فیشینگ جداسازی نمایید. چون گاهی مشاهده شده کلاهبرداران اینترنتی با ساخت صفحات جعلی بانک‌ها اقدام به کلاهبرداری از کاربران نموده‌اند. و از این بابت باید دقت کافی را بکار بگیرید تا سایت‌های مرتبط با بانک‌ها را بشناسید. ما در ادامه تصمیم گرفتیم که صفحات اصلی بانک‌ها را خدمتتان معرفی نماییم که شامل:

فهرست شرکت‌های PSP مجاز به انجام فعالیت در شاپرک به صورت زیر می باشد.

آسان پرداخت asan.shaparak.ir
ایران کیش ikc.shaparak.ir
به پرداخت ملت bpm.shaparak.ir
تجارت الکترونیک pec.shaparak.ir
تجارت الکترونیک pecco.shaparak.ir
کارت دماوند  ecd.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک پاسارگاد pep.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک سداد sedad.shaparak.ir
مبنا کارت آریا mabna.shaparak.ir

لیست شرکت‌های پرداخت یار مجاز به فعالیت

لیست شرکت‌های پرداخت یار مجاز به فعالیت به صورت زیر می‌باشد:

 

 شرکت ستاره پیشگام نوران منطقه آزاد انزلی ( پی استار )
شرکت ایوان رایان پیام
شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی
شرکت پردازش ابری مریان
شرکت پیش‌گامان فناوری اطلاعات کهکشان
شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا
شرکت تراکنش همراه ایمن
شرکت توسعه سامانه تسکا
شرکت رایان مهر دانش سنج
شرکت رهیاب پیام گستران
شرکت سابین تجارت آریا
شرکت توسعه فناوری و تجارت الکترونیک کارن
شرکت جهان ارتباطات نکا​
شرکت رهیاب رایان فردا
شرکت سرمایه‌گذاری ریبو رویال کیش (یک‌پی)
شرکت فناوران پارس یار (کیف‌پی)
شرکت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک نیوار
شرکت فناوری همراه همتا پردازش (با همتا)
شرکت کارت اعتباری ایرانیان
شرکت مانا تدبیر آوا تک (پی پینگ)
شرکت وب کاران ایمن (آیدی‌پی)
شرکت همراه پرداز زرین (زرین پال)
شرکت هدایت هوشمند قرن

سیستم شاپرک دقیقاً چه وظیفه‌ای دارد؟

شاپرک

این سیستم امکان استانداردسازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها ارائه خدمات و کالاها را برعهده دارد و سامانه‌ای مشابه SEPA در قاره اروپا و همچنین سامانه intrac  در کشور کانادا می‌باشد.

با ایجاد طرح جدید شاپرک مسیر پرداخت اینترنتی از طریق بانک‌ها و شتاب قطع شده‌اند و به شبکه شاپرک انتقال‌یافته‌اند. فروشگاه‌های مجازی نیز برای فعالیت از طریق این شبکه و امکان انتقال پرداختی‌ها و تراکنش‌های خود باید مجوز کسب و نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند، اولین‌بار این سیستم در شرکت کارت اعتباری ایران کیش اجرایی شده است.

با پیدایش این سیستم برخی از مجوزهای شرکت‌های بانکی که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند لغو شده است و برای برخی از تراکنش‌ها نیز کارمزد معین شده است. وظیفه این سیستم امکان نظارت و کنترل شبکه پرداخت و ایجاد سازوکار به‌صورت جمعی می‌باشد. این کار باعث ارائه خدمات استاندار، پیشرفت بازارهای ابزار کارتی، افزایش سطوح شبکه‌های امنیتی و افزایش رضایت مشتریان و کارکنان شده است.

شاپرک چه مشکلاتی دارد؟

یکی از مشکلاتی که سیستم شاپرک در اوایل کار داشته و باعث نارضایتی فروشندگان و صاحبان کسب‌وکارها شده است این بوده که خریدها از پایانه‌های فروش به‌صورت آنی انجام نمی‌شود و مبالغ پس از چند ساعت به‌حساب صاحب پایانه‌های فروش واریز می‌شده که بعداً شرایط بهتر شده است.

مأموریت شاپرک

مأموریت شاپرک تنظیم قوانین و مقررات و توسعه زیرساخت‌های فناورانه و ایمن در روش‌های پرداخت و خدمات مالی می‌باشد. ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد شاپرک باعث شده تا تجربه بهتر کاربران و زمینه تنظیم‌گری مؤثر و فعالیت بهتر فناوران مالی را آسان‌تر نماید.

اهداف شاپرک

تیم شاپرک اهداف زیادی را در نظر دارند تا به رشد و ارتقاء پرداخت و خدمات مالی و هم‌ردیف با الگوهای موفق جهانی و اعتماد مشتریان و کاربران منجر شود.

از جمله اهداف شاپرک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

توسعه نظارت هوشمند
توسعه مشارکت‌ها
توسعه فرصت‌های خلق ارزش در زیست‌بوم‌های جدید
ارتقا کیفیت تنظیم‌گری
امنیت و تطبیق
توسعه سرمایه انسانی
توسعه قابلیت‌های راهبردی شرکت
و…

فرق شتاب و شاپرک در چیست؟

شاپرک یک شبکه شبیه شتاب، که شبکه‌های پرداخت پایانه فروشگاهی بانک‌ها را به یک شبکه بزرگ‌تر متصل می‌کند. تمام تراکنش‌های الکترونیک شبکه بانکی از زیرساخت‌های شبکه شتاب عبور می‌نمایند اما از سوئیچ شرکت‌های پی اس پی و شرکت شاپرک عبور نمی کنند. شاپرک یک سیستمی که تنها تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های PSP  را ثبت می‌نماید. شتاب و شاپرک اصلاً یکی نیستند و این نکته را باید مدنظر داشته باشید که این دوتا را به‌هیچ‌عنوان یکسان ندانید.

وظایف سیستم شاپرک

برای سامان‌دهی به دستگاه‌های پایانه فروش و کنترل رقابت بانک‌ها برای ارائه دستگاه‌ها باعث ایجاد شاپرک شده است و مهم‌ترین اقدامات این سیستم در سال‌های نخست فعالیتش، مجوز دادن به شرکت‌های پی اس پی و لغو مجوز بعضی از شرکت‌ها و توقف واریز آنی دستگاه‌های پایانه فروش بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۲ این سیستم، کارمزد را بر روی تراکنش‌های دستگاه‌های پایانه فروش تعیین کرد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین وظایف شاپرک می‌پردازیم.

قابلیت ثبت درخواست پذیرندگی

برای اقدام به دریافت پذیرندگی شما می‌توانید به سامانه جامع پذیرندگان مراجعه نموده و درخواست‌های خودتان را ثبت و برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ارسال می‌نمایند. شاپرک درخواست پذیرندگی را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مورد تأیید خود ارسال می‌کند. شرکت پی اس پی پس از عقد قرارداد پذیرندگی، تحویل و راه‌اندازی ابزار پذیرش، تأییدیه خود را به شاپرک اعلام می‌کند. در این مرحله ابزار پذیرش پذیرنده فعال شده و پذیرنده قادر به ارسال تراکنش از طریق ابزار پذیرش خواهد بود.

اعطای مجوز به شرکت‌های psp

یکی از وظایف شاپرک اعطای مجوز در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک منطبق با قوانین شاپرک توسط بانک مرکزی می‌باشد. فعالیت این شرکت‌ها نیز زیر نظر این سیستم انجام می‌گیرد.

امکان منتشر کردن گزارش‌های اقتصادی

شرکت‌های مختلف پرداخت یار بر اساس سندی که از سوی بانک مرکزی تدوین شده است و قرارداد منعقد شده با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت و شاپرک، می‌توانند پرداخت‌های بدون کارت از جمله پرداخت‌های درون برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه را برای پذیرندگان خود انجام داده و سپس به شبکه شاپرک ارسال کنند.

ارائه تأییدیه به کارت‌خوان‌های موبایلی M-POS

همچنین شاپرک می‌تواند امکان ارائه تأییدیه به کارت‌خوان‌های تحت موبایل در شبکه پرداخت کشور را برطبق الزامی دانستن پرداخت همراه مبتنی بر m-pos  را عهده‌دار باشد.

مسدودسازی درگاه پرداخت اینترنتی در صورت تخلف و کلاه برداری

همچنین این سیستم در کنار دادستانی و پلیس فتا در صورت مشاهده درگاه‌های مشکوک یا تراکنش‌های مالی مشکوک یا شکایات اقدام به بستن درگاه پرداخت متخلف نماید.

سخن پایانی

سیستم شاپرک یکی از قوی‌ترین سیستم‌ها در مبادلات و انجام تراکنش‌های بانکی در کشور عزیزمان ایران می‌باشد. البته گاهی ممکن است طبق هر سیستم بانکی جهان دچار مشکل شود و گاهی پیش می‌آید که شما با مشکلات مختلفی در این زمینه روبرو شوید. پس در ادامه شما کاربران عزیز هر سوالی در زمینه شاپرک یا مشکلات مرتبط با درگاه‌ها یا فعالیت‌ها و زمان انجام تسویه تراکنش‌ها یا هر موضوع مرتبط با این سیستم داشتید می‌توانید از طریق شماره‌های تماس یا آدرس ایمیل در زیر مراجعه و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل خود را حل نمایید.

راه‌های ارتباطی با شاپرک

وب‌سایت: www.shaparak.ir

تلفن:  ۷۵۱۰۵۰۰۰

دورنگار: ۲۲۲۲۸۱۲۱

پست الکترونیکی   info@shaparak.ir

نشانی: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، ابتدای خیابان شهید شاه نظری، کوچه دوم، پلاک ۱۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.