آشنایی با انواع دستگاه کارتخوان

0 ۲۸۱

دستگاه کارتخوان امروزه از ملزومات یک کسب‌وکار به‌حساب می‌آیند و می‌توان گفت تقریباً همه کسب‌وکارها به آن وابسته هستند.در این بخش از بلاگ پی استار قصد داریم به بررسی مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان، و همچنین انواع دستگاه‌های کارتخوان بپردازیم.

دستگاه‌های کارتخوان یکی از عامل‌های سهولت خرید می‌باشند. بعد از ورود و فراگیر شدن این دستگاه‌ها، افراد زیادی توانستند به شکل بهتر و کم دردسر ‌تری خرید‌های خود را انجام دهند. همچنین صاحبان کسب‌وکارها هم توانستند به واسطه این دستگاه‌ها، خدمات و محصولات خود را به شکل بهتر و کامل‌تری به مشتریان خود ارائه دهند. دستگاه کارتخوان به زودی یکی از مهم‌ترین عامل‌های رونق یک کسب‌وکار شد و جای خود را در بازار، ادارات دولتی، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها و… پیدا کرد.

مزیت های استفاده از دستگاه‌ کارتخوان

استفاده از دستگاه‌های کارتخوان از روز اول ورود آن‌ها تا به امروز، دارای مزیت‌های خاص و قابل اهمیتی بوده که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

سهولت خرید و پرداخت

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان، سهولت خرید و پرداخت می‌باشد. ازاین‌رو تمامی مشتریان و مراجعه‌کنندگان یک کسب‌وکار می‌توانند به شکل راحت‌تری پرداخت‌های خود را انجام دهند. همچنین صاحبان کسب و کار نیز نیازی ندارند تا به بانک مراجعه کرده و پول‌های نقد را به ‌حساب خود ‌واریز کنند.

سرعت عملکرد بالا

یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان، سرعت عملکرد بالای آن‌ها می‌باشد. وقتی مبلغ مشخصی برای پرداخت تعیین می‌شود، مشتری به‌سادگی به واسطه کارت خود آن را پرداخت می‌کند. همچنین دریافت مبالغ پرداختی نیز در عرض چند ثانیه برای صاحب کسب‌وکار انجام می‌شود. این دستگاه‌ها در صرفه‌جویی از وقت، بسیار کارآمد می‌باشند.

جلوگیری از سرقت

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان، جلوگیری از سرقت می‌باشد. به‌واسطه این دستگاه‌ها، مشتریان نیازی به حمل پول‌های نقد خود نداشتند. از طرفی دیگر صاحبان کسب‌وکار دیگر با پول نقدی سروکار نداشتند. در نتیجه این عامل سبب شد تا سرقت پول افراد در سطح جامعه به شدت کاهش پیدا کند.

قابلیت‌های پرداخت قبض و دریافت شارژ

به‌عنوان دیگر مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان باید به قابلیت‌های پرداخت قبض و دریافت شارژ اشاره کرد. افراد می‌توانند به‌راحتی به‌واسطه کارت خوان‌ها قبوض ماهانه خود را پرداخت کنند. همچنین دریافت شارژ تلفن همراه نیز با دستگاه‌های کارتخوان امکان‌پذیر می‌باشد.

انواع دستگاه‌ کارتخوان

تا اینجا با مزیت‌های دستگاه‌ کارتخوان آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهیم به بررسی دقیق انواع دستگاه‌های کارتخوان این دستگاه‌ها بپردازیم.

دستگاه‌ کارتخوان تلفنی

دستگاه کارتخوان تلفنی، از اولین نوع کارت خوانی بود که در بازار عرضه شد. این نوع کارتخوان‌ها وابسته به خط ثابت تلفن هستند و برای استفاده از آن‌ها باید یک خط تلفن فعال در محل موجود باشد.

این دستگاه‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. پس می‌توانند اطلاعات پرداختی را به‌خوبی انجام دهند. یکی از نقاط ضعف این دستگاه‌ها، وابستگی کامل آن‌ها به خط ثابت تلفن می‌باشد. ازاین‌رو اگر در هنگام مکالمه با تلفن، از دستگاه برای انجام یک تراکنش استفاده شود، آن تراکنش با خطا روبرو می‌شود. در نهایت باید تلفن را قطع کرد و دوباره تراکنش را انجام داد. برعکس در هنگام انجام تراکنش با دستگاه نیز، نمی‌توان از تلفن استفاده کرد. این مورد یکی از ضعف‌های این نوع دستگاه‌ها به‌ حساب می‌اید. امروزه این مدل مورد استفاده کمتری نسبت به مدل‌های پیشرفته‌تر قرار می‌گیرد. این مدل کارتخوان بیشتر برای کسب و کار‌هایی که در طی روز تعداد تراکنش‌های کمتری را دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه به‌منظور وابستگی مطلق آن‌ها به خط تلفن، برای کسب‌وکارهایی که تعداد تراکنش‌ها بالایی در طی روز دارند مورد مناسب نمی‌باشد.

دستگاه کارتخوان شبکه‌ای

نسل بعدی انواع دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه‌های کارتخوان شبکه‌ای می‌باشند. عملکرد این دستگاه با اتصال خود به یک مودم اینترنت به‌واسطه یک کابل می‌باشد. این مدل دیگر وابستگی به خط تلفن ثابت ندارد. ازاین‌رو می‌توان بدون وجود خط تلفن، فقط با یک مودم اینترنت آن را راه‌اندازی کرد. با وجود این‌که مدل‌های پیشرفته‌تری از دستگاه‌های کارتخوان نیز وجود دارند، ولی همگی از این قابلیت برخوردار می‌باشند.

دستگاه کارتخوان اینترنتی

یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه‌های کارتخوان اینترنتی می‌باشد. امروزه این مدل کارتخوان‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود موردتوجه افراد زیادی قرار گرفتند. یکی از این ویژگی‌ها، عملکرد آن‌ها به‌واسطه اتصال به یک شبکه وای‌فای می‌باشد. ازاین‌رو نیاز به خط تلفن ثابت و یا اتصال مستقیم به مدم به‌واسطه کابل لن نمی‌باشد. شما می‌توانید به‌راحتی این دستگاه‌ها را به یک شبکه وای‌فای متصل کنید و از آن استفاده کنید. علاوه بر اتصال آسان به اینترنت این دستگاه کارتخوان بسیار پرسرعت و دقیق می‌باشد. حتی اگر اینترنت ضعیف و متوسط هم باشد، عملکرد این دستگاه‌ها به‌ندرت با اختلال روبرو می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این مدل، قابل‌حمل بودن آن‌ها می‌باشد. این دستگاه‌های کارتخوان جزو دستگاه‌های سیار دسته‌بندی می‌شوند. به‌واسطه اتصال مستقیم به شبکه وای‌فای، می‌توان آن‌ها را به هرجایی منتقل کرد و در همین حین نیز از آن‌ها استفاده کرد. این مدل دستگاه‌ها به خاطر قابلیت سیار بودن خود، می‌توانند مورداستفاده فروشگاه‌های اینترنتی برای پرداخت درب منزل، تعمیرکاران و همچنین فروشگاه‌های مختلف نیز قرار بگیرند.

دستگاه کارتخوان بلوتوثی

این مدل از دستگاه‌های کارتخوان کمتر مورداستفاده عموم کسب‌وکارها قرار میگیرند. شاید چند سال پیش استفاده از راه اتصالی بلوتوث در بسیاری از موارد کاربردی بود. ولی امروزه به دلیل وجود راه‌های ارتباطی دقیق‌تر مانند اینترنت و شبکه وای‌فای، بلوتوث بسیار کمتر از سایر راه‌های ارتباطی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مدل کارتخوان‌ها همان‌طور که از اسمشان پیداست، با شبکه بلوتوث کارمی‌کنند. این دستگاه‌ها از یک شبکه بلوتوث مشخص تغذیه می‌کنند. شبکه بلوتوث هم از سرعت بالایی در انجام تراکنش‌ها برخوردار می‌باشد، ولی نمی‌توان آن را بهترین دستگاه کارتخوان دانست. معمولاً این نوع دستگاه‌های کارتخوان در بعضی فروشگاه‌ها و رستوران‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه کارتخوان سیم کارتی

دستگاه‌های کارتخوان سیم کارتی به‌واسطه یک سیم‌کارت کار می‌کنند و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های کارتخوان به شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها یک جای مخصوص برای قراردادن سیم‌کارت دارند و با اینترنت سیم‌کارت کار می‌کنند. این مدل دستگاه‌ها هم مانند مدل وای‌فای، جزو کارتخوان‌های سیار می‌باشند. ولی حسن بزرگی که این مدل نسبت به مدل قبلی خود دارد، قابل انتقال بودن آن به شهر‌ها و کشور‌های مجاور می‌باشد. افرادی که دائماً در حال سفر می‌باشند، فروشگاه‌هایی که بسته‌های زیادی را با پیک به سطح شهر ارسال می‌کنند و… می‌توانند برای سهولت بیشتر در فعالیت‌های تجاری خود، از این دستگاه‌ها استفاده کنند. نمی‌توان گفت این دستگاه‌ها دارای نقطه‌ضعف‌های اساسی می‌باشند. ولی یکی از نقاط ضعفی که شاید گاهی دردسرساز باشد، عدم عملکرد درست آن‌ها در هنگام نبود آنتن کافی می‌باشد. درست است که پوشش‌دهی آنتن توسط اپراتورهای تلفن همراه امروزه با مشکلات بسیار کمتری نسبت به گذشته همراه است؛ ولی بااین‌وجود ممکن است در مناطقی پوشش‌دهی آنتن با اختلال مواجه بشود و نتوان با این دستگاه به‌درستی تراکنش انجام داد. ولی به‌طورکلی این دستگاه‌ها در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین انواع دستگاه‌های کارتخوان سیار می‌باشد که برای کسب و کار‌های پر رفت‌وآمد و سیار بسیار مورد مناسبی است.

دستگاه کارتخوان موبایلی

دستگاه‌های کارتخوان موبایلی نیز مانند مدل سیم کارتی عمل می‌کنند و تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارند. ولی این مدل از دستگاه‌های کارتخوان از قدرت پایین‌تری نسبت به مدل سیم کارتی برخوردار می‌باشند. در نتیجه برای کسب‌وکارهای سیاری که تراکنش‌های پایینی را در طی روز دارا می‌باشند مناسب هستند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه‌ها، اندازه بسیار کوچک‌تر آن‌ها نسبت به مدل‌های دیگر کارتخوان‌ها می‌باشد. کارتخوان موبایلی درواقع یک دستگاه جیبی کوچک می‌باشد که به‌اندازه یک تلفن همراه ابعاد دارد. ازاین‌رو می‌توان آن را در دست و یا داخل جیب به‌راحتی حمل کرد و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که این مدل نسبت به مدل سیم‌کارتی دارا می‌باشد، قیمت بسیار به‌صرفه‌تر آن می‌باشد. کارتخوان موبایلی یک گزینه اقتصادی برای افرادی که نیاز به کارتخوان دارند به حسب می‌اید. همچنین لازم به ذکر است که به علت ساختار کوچک و ساده، این کارتخوان می‌تواند تا چندین روز شارژ را درون خود نگه داشته و نیاز به شارژ مجدد پیدا نکند.

دستگاه کارتخوان اندرویدی

در حال حاضر پیشرفته‌ترین مدل انواع دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه کارتخوان اندرویدی می‌باشد. این دستگاه دارای سیستم‌عامل اندروید بوده و کاملاً مثل یک گوشه اندروید کار می‌کند. تمام قابلیت‌هایی که یک سیستم‌عامل اندروید دارا می‌باشد در این دستگاه وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های خاص این مدل دستگاه، صفحه لمسی آن می‌باشد. ازاین‌رو می‌توان به راحت‌ترین شکل با آن ارتباط برقرار کرد و تراکنش‌های موردنظر را انجام داد. علاوه بر تراکنش، این دستگاه قابلیت اجرای برنامه‌های رایج اندرویدی را دارد و می‌توان برنامه‌های کاربردی را بر روی آن نصب و اجرا کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کارتخوان، قابلیت سرچ کردن با آن می‌باشد. شما می‌توانید مانند یک تلفن هوشمند، با این دستگاه در داخل اینترنت به سرچ بپردازید. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به بلوتوث، وای‌فای، نرم‌افزار‌های حسابداری، اسکن و جی‌پی‌اس اشاره کرد. لازم به ذکر است که این دستگاه باتوجه‌به قابلیت‌های ویژه‌ای که در خود دارد، از قیمت نسبتاً بالایی نسبت به دیگر مدل‌های کارتخوان برخوردار می‌باشد. دستگاه کارتخوان اندرویدی می‌تواند بهترین گزینه به‌عنوان یک کارتخوان و همچنین مکملی ویژه برای تلفن‌های هوشمند به‌حساب بیاید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های استفاده از یک کارتخوان و همچنین معرفی انواع دستگاه‌های کارتخوان موجود در بازار پرداختیم. باتوجه‌به نکات و ویژگی‌های ذکر شده برای هر مدل، می‌توانید برحسب نیاز و زمینه شغلی خود، بهترین دستگاه کارتخوان را خریداری کرده و از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.