از درگاه پرداخت تا پرداخت یاری

0 ۲۶۹

درگاه پرداخت چیست؟ پرداخت یاری به چه معناست؟ حتما می‌دانید که این روزها تمام جوامع کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از انتقال وجه نقد بکاهند. آنها در مقابل سعی می‌کنند تا انتقالات مالی را از طریق درگاه‌های پرداخت معتبر و پرسرعت انجام دهند. این فرایند برای بانکداری و مشتریان مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. شما به عنوان یک شهروند، قطعا تا امروز بسیاری از این مزایا را از نزدیک لمس کرده‌اید. شاید هم با خواندن این پاراگراف، تعدادی از این مزایا در ذهنتان نقش بسته باشد. بنابراین اکثر افراد با کلمه درگاه پرداخت آشنایی دارند. اما آیا با پرداخت یاری نیز آشنایی دارید؟ آیا تفاوت پرداخت یاری و درگاه پرداخت را می‌شناسید؟ وجه تمایز این دو روش پرداخت در چیست؟

امروز در این مطلب از مجله پی استار قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در زمینه درگاه پرداخت و پرداخت یاری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هرچقدر که اطلاعات شما عزیزان در این زمینه افزایش یابد، با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انتقال وجه خود اقدام خواهید کرد. در نتیجه، خطرات کمتری در انتظار شما و سرمایه‌تان خواهد بود.

سیستم پرداخت یار از طرف بانک مرکزی ایران تاسیس شده است. که می‌تواند در امر پرداخت‌های الکترونیک به مشتریان کمک کرده و انتقال وجه را تسهیل کند.

پرداخت یار چیست؟

با گسترش تراکنش‌های بانکی که در دنیای اینترنت و تحت وب صورت می‌گرفت، مشتریان به مرور به امنیت این پروسه فکر کردند. آنها نگران امنیت سرمایه خود در پروسه انتقال وجه بودند. به مرور زمان این مسئله به دغدغه بزرگی تبدیل شد. به همین دلیل به جهت افزایش و ارتقای سطح امنیت درگاه‌های پرداخت، اقدامات مختلفی صورت گرفت.

از جمله اقدامات مهم در این مسیر، تهیه سیستم پرداخت یار است. این سیستم به جهت کمک به انتقال وجه الکترونیک مشتریان از سوی بانک مرکزی ایجاد شد. پرداخت یار بانک مرکزی ابتدا باید با شرکت‌هایی که خدمات پرداخت ارائه می‌کنند، قرارداد ببندد. در این صورت است که این شرکت‌ها می‌توانند از ابزارهای پذیرش و اتصال به سیستم شاپرک این بانک به صورت غیرمستقیم استفاده کنند.

شاپرک چیست؟‌

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که شاپرک چیست؟ چرا باید شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت یار بتواند از ابزار شاپرک استفاده کند؟

کلمه شاپرک بانک مرکزی مخفف عبارت «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است. این مجموعه، یک نهاد حاکمیتی است که بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، بانک مرکزی و شبکه بانکی به عنوان رابط یا واسطه عمل می‌کند. هدف از این نهاد این است که پرداخت‌های کارتی استاندارد سازی شوند. همچنین نظارت بر پرداخت‌های الکترونیک و هدایت منابع بانکی به امور بهینه نیز راحت‌تر صورت بگیرد. شاپرک در ارتقای امنیت انتقال وجه الکترونیک نقش موثری دارد.

اصلی‌ترین دستاوردی که بعد از راه اندازی شاپرک حاصل شد، این بود که عملکرد و فعالیت شرکت‌هایی که خدمات بانکداری الکترونیک را ارائه می‌کردند، استاندارد شد و دقیق‌تر تحت نظر قرار گرفت. این مسئله بانک مرکزی را قادر ساخت تا بتواند بر تمام جهات و ابعاد عملیات بانکی نظارت مستقیم داشته باشد و پایانه‌های فروش را به درستی رصد کند. این مسئله، امنیت خرید و فروش الکترونیکی را بین افراد چندین برابر کرد.

درگاه پرداخت چیست؟

پرداخت برای صاحبین کسب و کارها، خصوصا کسب و کارهای اینترنتی، اهمیت زیادی دارد. وقتی صحبت از پول به میان باشد، هم شما و هم مشتری‌هایتان مشتاقند تا تجربه‌ای بی دردسر و آسان داشته باشند. درگاه پرداخت از آسان‌ترین روش‌های اینترنتی مجازی است که می‌تواند به افراد این فرصت را بدهد که با استفاده از کارت‌های عضو شتاب خود کالای مورد نظر خود را با پرداخت از طریق اینترنت، خریداری کنند.

شما برای این خرید، اطلاعاتی همچون رمز دوم کارت، شماره کارت بانکی، کد اعتبار سنجی یا CVV2 و تاریخ انقضای اعتبار کارت خود را در اختیار درگاه پرداخت قرار می‌دهید. سپس می‌توانید پرداخت را تایید کرده و فیش آن را برای فروشنده مورد نظر ارسال کنید.

درگاه‌های پرداخت اینترنتی کار خرید و فروش اینترنتی را بیشتر از قبل آسان کردند. با وجود این درگاه‌های پرداخت دیگر هیچ احتیاجی به وجه نقد نیست. بسیاری از افراد همیشه نگران انتقال وجه نقد بالا به بانک بودند. اما با وجود درگاه پرداخت اینترنتی دیگر نیازی به این نگرانی‌ها نیست. البته که هر کدام از این روش‌ها خطرات و نگرانی‌های خاص خود را دارند اما همانطور که تا اینجای مطلب اشاره کردیم، با وجود پرداخت یار و سیستم شتاب دیگر نیازی به نگرانی نیست. چرا که تمام این تراکنش‌ها از طریق شتاب با جزئیات برای بانک مرکزی ارسال می‌شود. بنابراین در صورت بروز مشکل می‌توانید از این طریق پرداخت خود را بررسی و پیگیری کنید.

ارتباط پرداخت یار و شاپرک

همزمان با گسترده شدن کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، نیاز به بستر امن پرداخت نیز بیشتر و بیشتر شد. به همین دلیل نهاد جدیدی برای آسان‌تر شدن پرداخت‌های تحت وب یا پرداخت‌های الکترونیکی از طرف بانک مرکزی تعریف شد.

با درک مفهوم شاپرک، ساده‌تر می‌توانید مفهوم پرداخت یار و ماهیت این شرکت‌ها را درک کنید. در حقیقت، پرداخت یار یک مجموعه به قاعده و منظم است که از سوی بانک مرکزی و بر اساس قراردادی که با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و شاپرک بسته شده، پرداخت‌های بدون کارت را برای مشتریان انجام می‌دهد. در ادامه، این پرداخت‌ها طبق قرارداد برای شاپرک ارسال می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، پرداخت یار یک شخصیت حقوقی ثبت شده می‌باشد که بر اساس قرارداد منعقده با شرکت‌هایی که خدمات پرداخت و تفاهم نامه منعقده با شاپرک ارائه می‌کنند و همچنین در چارچوب سند تدوینی، فعالیت می‌کند.

مزایای سیستم پرداخت یاری بانک مرکزی

پرداخت یاری مزایای بسیار زیادی برای شرکت و مشتریان دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از این مزایا می‌پردازیم:

  • توانایی ساماندهی درگاه‌های پرداخت واسطه
  • کنترل و جلوگیری از سواستفاده‌های نادرست وب سایت‌های غیرمعتبر و متخلف
  • امکان نظارت و تسلط سیستم شاپرک بر درگاه‌های پرداخت واسطه
  • ارائه کد پذیرندگی منحصر به فرد و مخصوص برای هر پذیرنده
  • واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرنده به حساب پرداخت یار
  • و…

معایب سیستم پرداخت یاری بانک مرکزی

  • ممکن است روند پرداخت در پرداخت یار تا حدی کند باشد
  • پیاده سازی پرداخت یاری ممکن است با نقص همراه شود. بخش واریز جداگانه برای سود افراد پذیرنده هنوز در این سامانه پیاده سازی نشده است. همچنین مدیریت لیست سیاه پذیرندگان نیز هنوز تکمیل نشده است.

ویژگی‌های پرداخت یار ایمن و معتبر

استفاده از رمز‌های کوتاه مدت (پویا)

مدتی است که همه کارت‌های عضو شتاب باید به جای استفاده از رمز دوم یا همان رمز اینترنتی، از رمز کوتاه مدتی به نام رمز پویا استفاده کنند. این رمز تنها ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد و در این مدت زمان کوتاه باید آن را در درگاه پرداخت وارد کرده و پرداخت را تکمیل کنید. در غیر این صورت، مجددا باید درخواست رمز پویا داشته باشید. این رمز یا از طریق پیام کوتاه و یا از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه به دست شما می‌رسد و کاملا شخصی است. علت استفاده از این رمز نیز این است که بسیاری از افراد برای مدت طولانی از رمز دوم خود استفاده می‌کردند. در نتیجه به مرور ممکن است این رمز هک شده و یا شخصی از آن مطلع شود. به همین دلیل استفاده از رمز پویا برای تمام درگاه‌های پرداخت اجباری است. از درگاه‌های پرداختی که از رمز دوم (غیرپویا) استفاده می‌کنند استفاده نکنید.

همچنین هرگز رمز را در مرورگر اینترنتی خود ذخیره نکنید. عموما این بخش با نام Remember password در بین کاربران شناخته می‌شود. هرگز از ایمیل یا پست الکترونیک خود برای ارسال اطلاعات شخصی استفاده نکنید.

استفاده از کیبورد درگاه به جای کیبورد تلفن همراه یا رایانه

اگر توجه کرده باشید، درگاه‌های پرداخت معتبر برای ورود رمز پویا و  دیگر اطلاعات لازم همچون کد CVV2 کیبورد مخصوص خود را دارند. به این کیبورد اصولا Virtual Keyboard گفته می‌شود. همواره سعی کنید از این کیبورد برای ورود اطلاعات استفاده کنید. یعنی کیبورد تلفن همراه و یا رایانه را برای این امر بخصوص کنار بگذارید. در این صورت احتمال هک شدن اطلاعات شما توسط هکرها بسیار کمتر خواهد بود. سیستم عامل ویندوز، اندروید، iOS و برخی از سایت‌های پرداخت آنلاین از این ویژگی برخوردار هستند. درگاه پرداختی که شما از طریق آن اقدام می‌کنید، بهتر است به این مورد مجهز باشد.

با سیستم‌های بیگانه پرداخت نکنید

هرگز با رایانه‌ها و یا تلفن‌های همراه بیگانه (حتی تلفن همراه آشنایان و دوستان) پرداخت آنلاین نداشته باشید. چون ممکن است اطلاعات خصوصی شما در این سیستم ذخیره شود. همچنین شما از امنیت این دستگاه‌ها مطلع نیستید و نمی‌دانید پس از اینکه محل را ترک کردید چه اتفاقی قرار است رخ دهد. بنابراین همیشه پرداخت‌های آنلایت خود را با دستگاه‌هایی انجام دهید که از امنیت لازم برخوردار باشند و متعلق به خودتان باشند.

استفاده از پروتکل SSL

قبل از وارد کردن اطلاعات خود، مطمئن شوید درگاه پرداختی که در حال استفاده از آن هستید از پروتکل SSL استفاده کرده است یا خیر. این صفحات یک نشانه مشخص دارند. آدرس اینترنتی این درگاه‌های پرداخت اینترنتی به جای http با عبارت https آغاز می‌شوند. حتما به این مورد توجه لازم را داشته باشید. همچنین سعی کنید آنتی ویروس معتبر و ایمنی بر سیستم خود نصب کنید تا از ورود هرگونه ویروس و هکر به سیستم شما جلوگیری کند. پس از تکمیل فرایند خرید نیز به طور کامل از سیستم خارج شوید و log out کنید. در این صورت شخصی پس از شما نمی‌تواند به اطلاعات بانکی و تراکنش‌تان دسترسی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.