اینشورتک، تهدید یا فرصت

0 ۲۱۷

اینشورتک با استفاده از تکنولوژی برای تأثیر بهتر صنعت بیمه در زندگی ما نقش دارد. اینشورتک از ادغام دوکلمه Insurance و Technology به وجود آمده است. اینشورتک از زیرمجموعه‌های فین‌تک به‌حساب می‌آید.در ادامه قصد داریم در بلاگ پی استار شما را بیشترر و کامل تر با اینشورتک اشنا کنیم.

باور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های اینشورتک

باور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های اینشورتک بر این است که صنعت بیمه به تغییر بزرگی نیازمند است. سیاست اصلی این شرکت‌ها بر پایه مشتری شکل‌گرفته است. با مشاوره، مدیریت و خرید اینترنتی بیمه‌نامه تجربه متفاوتی را برای آنان به وجود می‌آورد.

شرکت‌های نمونه در عرصه اینشورتک به دنبال راه‌هایی نوین برای صعود صنعت بیمه هستند. راهکار‌های جدیدی مانند: دارابودن دانش بیمه‌ای، شناخت کامل صنعت بیمه و ارائه راه‌حل‌های جدید جهت حل مشکلات. تمام این راهکار‌ها باید به نفع مشتری و هم به سود بیمه‌گذار باشد. درحقیقت یکی از اهداف به‌وجودآمدن اینشورتک، مانع از سیاست‌های انحصارطلبانه بیمه‌گذاران قدیمی صنعت بود. می‌توان گفت اینشورتک‌ها بازار بیمه را به نفع مردم تحول بخشیدند.

در کنار وسعت فناوری‌های مالی و استفاده از تکنولوژی در تراکنش‌های خود مانند: انتقال پول، خرید آسان و پرداخت قبوض تلاش در استفاده از این تکنولوژی‌ها در صنعت بیمه شده است. تمامی شرکت‌های اینشورتک یک هدف همگانی دارند. آن هم دیجیتال کردن خدمات بیمه‌ای برای آسانی مشتریان است. اینشورتک‌ها فقط در ارتباط با مدیریت و فروش خدمات بیمه‌ای کار نمی‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارهای جدید نیز کمک می‌رسانند تا نیاز‌های بیمه‌ای خود را برطرف کنند.

بهبود رشد اینشورتک‌ها

اینشورتک‌ها در طی چند سال، به‌سرعت رشد کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه بسیار گسترش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱، فقط ۱۴۰ میلیون دلار در صنعت اینشورتک سرمایه‌گذاری شده بود. این عدد در سال ۲۰۱۳ به ۲۷۰ میلیون دلار تبدیل شد. در سال ۲۰۱۵ این مبلغ به ۲. ۷ میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاری بر هر اینشورتک، بیشتر از ۵ برابر شد و از ۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ رسید.

بااین‌وجود آمریکا قطب اصلی اینشورتک به‌حساب می‌آید. ۴۰% از اینشورتک‌ها در خاورمیانه، اروپا و آفریقا در حال فعالیت هستند.

بعد از آمریکا، آلمان و انگلیس دو قطب اصلی اینشورتک در جهان می‌باشند. آسیا تنها، ۱۴% از اینشورتک‌ها را دارا می‌باشد.

بااین‌وجود به ظرفیت آن‌ها در کشور‌های آسیا، این صنعت به‌سرعت رشد چشمگیری خواهد کرد.

استارت‌آپ‌های اینشورتک

استارت‌آپ، به کار‌هایی گفته می‌شود که اطراف خط فناوری و تکنولوژی شکل می‌گیرد. این کار‌ها استعداد بالایی برای رشد در آینده نزدیک دارند. استارت‌آپ‌های اینشورتک به‌خوبی جایگاه خود را در بیمه پیدا کرده‌اند و روزبه‌روز در حال به‌روزرسانی هستند. اگر بخواهیم درباره این موضوع مثالی بیاوریم باید به بیمیلاین اشاره کنیم.

بیمیلاین یکی از استارت‌آپ‌های اینشورتک ایرانی می‌باشد. با استفاده از استارت‌آپ به‌راحتی می‌توانید بیمه‌های متنوعی مانند بیمه شخص ثالث، زلزله، بیمه آتش‌سوزی، بیمه بدنه و… را خریداری کنید. بیمیلاین، بیمه‌نامه‌های خریداری شده توسط مشتری را با استفاده از سیستم حمل‌ونقل خود به‌صورت کاملاً رایگان برای مشتریان ارسال می‌کند.

این استارت‌آپ مشاوران فوق حرفه‌ای دارد که شما را در انتخاب بهترین خرید بیمه راهنمایی خواهد کرد. پشتیبانی همه ساعته این استارت‌آپ پاسخگوی همه سؤالات شما عزیزان است.

بیمیتوهم یک سامانه مدیریت برای مشاوره و خرید بیمه است.خوبی این سامانه، سریع بودن آن در صادرکردن بیمه نامه است.یکی دیگر از ویژگی های خوب آن ارسال رایگان می باشد.

فین تک و اینشورتک

تکنولوژی‌های مدرن، قدرت‌ها و فرصت‌های خود را به صنعت بیمه تزریق کرده‌اند. درست شبیه به تحولات عظیمی که فین‌تک‌ها در صنعت بانکداری ایجاد کردند. فین‌تک‌ها با استارت‌آپ‌ها پیوند خورده‌اند تا اینکه سبب تغییر در سیستم‌های بانکی شدند.

بانک‌ها به چالش ایجاد شده توسط فین‌تک‌ها قرار گرفتند و بیشتر محصولات و خدمات خود را دیجیتالی کردند. هدف اصلی شرکت‌های فین‌تک دیگر رضایت مشتری نیست. همچنان با وسعت بخشیدن میدان رقابت و پدیدارشدن رقیب‌های جدید تلاش برای برتری دارد.

فین‌تک‌ به این مرحله رسیده‌اند تا شیوه بانکداری را تغییر دهند. برای مثال برای پرداخت قبض ایرانسل کسی به بانک مراجعه نمی‌کند. کلیه پرداخت‌ها مانند: قبض جریمه و استعلام پرداختی به‌آسانی در خدمات غیرحضوری بانک قرار داده شده است.

در عرصه بیمه نیز روندی این‌چنینی در حال گسترش است. قوانین در صنعت مسئله مهمی است. قانون‌ها، گاهی از پیشرفت اینشورتک‌ها جلوگیری می‌کنند. اما بعضی کشور‌ها این موانع قانونی را تا حد زیادی از سر راه برداشته‌اند.

همچنان فین‌تک‌ها، اینشورتک‌ها نیز فعالیت‌های نوآورانه خود را در صنعت بیمه شروع کرده‌اند. این شرکت‌های جدید علاوه بر اینکه تهدیدی برای رقیب‌های با سابقه خود به‌حساب می‌آیند، فرصتی برای تغییرات نیز فراهم کرده‌اند. اینشورتک‌ها در اول راه خود قرار دارند اما به‌درستی این کار را انجام داده‌اند. به‌طوری‌که بیشتر بیمه‌گزاران به دنبال دیجیتال کردن امکانات خود هستند تا مشتریانشان خود را از دست ندهند.

جایگاه اینشورتک‌ها در کجاست؟

برخلاف فین‌تک‌ها که روی بخش‌های عظیم صنعت بانکداری متمرکز شده است. هدف واحد اینشورتک‌ها، در بخش‌های کوچک صنعت بیمه می‌باشد. نسخه‌های‌ موبایلی و آنلاین راه‌های بسیار آسانی برای دسترسی به خدمات بیمه‌ای ارائه کرده‌اند. نسل جدید که در جست‌وجو سرعت و راحتی است، طرف‌داران این فناوری به شمار می‌آیند. این مشتریان به انعطاف‌پذیری محصولات بیمه و خدمات آن نیز علاقه بسیاری دارند.

نسل جدید علاقه آن‌چنانی به رفتن مراکز بیمه‌ای ندارند. این افراد دوست دارند همه کار‌های خود را از راه دور انجام دهند. آن‌ها امکانات ۲۴ ساعته و هرروزه را طلب می‌کنند. نمونه همیشگی این علاقه‌ها خرید طرح ترافیک می‌باشد. آمار‌های کلی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از جمعیت، علاقه‌مند به خرید طرح ترافیک با موبایل هستند.

با اینکه امروز بخش زیادی از فعالیت شرکت‌های اینشورتک روی ارائه خدمات فردی بوده است. ولی تلاش‌هایی برای ورود به بخش تجاری نیز شروع شده است. اینشورتک‌ها در منطقه تجاری به دنبال ارائه امکانات نوآورانه و محصولات مانند کارگزاری‌های همتا به همتا هستند. هدف اصلی این فناوری برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک می‌باشد.

همان‌طور که تا اینجا به شما توضیح دادیم، زندگی اینشورتک به تکنولوژی بسته است. همه اینشورتک‌ها بر روی واسط دیجیتالی مشتریان برای انجام خدمات و محصولات تمرکز کافی را کرده‌اند. اما تکنولوژی‌های نوین بخش مهمی از تمرکز‌ها را به خود اختصاص داده است.

تکنولوژی‌هایی که در دیگر صنایع کمتر مورداستفاده قرار گرفتند به‌وسیله اینشورتک‌ها به‌درستی جایگاه خود را در صنعت بیمه یافتند. فناوری‌هایی مانند: بیمه همتا به همتا، بیمه‌های خرد، اینترنت اشیا، بلاک‌چین و دستیاران رباتی می‌باشند.

موفقیت اینشورتک‌ها چگونه بود؟

اینشورتک‌ها ریسک خطرناکی برای بیمه‌گزاران به‌حساب می‌آیند. استارت‌آپ‌های این صنعت، امکان دستیابی به سهم عظیمی از بازار را دارند. حجم مالی بیمه‌ها در این صنعت ۴‌تریلیون دلار می‌باشد. در آمریکای شمالی و اروپای غربی طی پیشرفت ۴ ساله این صنعت، تولید ناخالص داخلی ۶. ۲ % بیشتر شده است. ۴۰% از اینشورتک‌ها هنوز گنجایش خوبی برای معرفی محصولات و خدمات جدید دارند و می‌توانند به بخش‌های تازه در بیمه وارد شوند. ۲۲% دیگر نیز روی کم کردن هزینه‌های خرید بیمه تمرکز کرده‌اند. این دسته از اینشورتک‌ها در تلاش‌اند تا با استفاده از واسطه‌های دیجیتالی این کار را انجام دهند. باقی اینشورتک‌ها بر روی کم کردن هزینه‌های ثبت ادعا تمرکز خود را گذاشته‌اند.

یکی از راز‌های موفقیت اینشورتک‌ها در این است که بر بازار‌های بلااستفاده و نیاز‌های برطرف نشده در آن تمرکزمی کنند. Bima یک بیمه موبایلی از کشور سوئد است که خدمات بیمه‌ای خرد را در بازار‌های جدید فراهم کرده است. Bima به این موفقیت رسید که ۲۰ میلیون مشتری را در ۱۵ کشور مختلف به سمت خود کشاند. این شرکت خدمات بیمه‌ای خودش را با قیمت موردنظر مشتریان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

چالش اصلی اینشورتک

باوجود تمامی نوآوری‌های اینشورتک، پیشرفت آن با جلوگیری روبرو است. بیمه، یک صنعت قانون‌مدار است و لایه‌های قانونی زیادی بر آن حکم صادر می‌کنند. به همین دلیل بیمه‌گزاران دررابطه‌با استارت‌آپ‌ها کمی جدی‌تر و دقیق تر عمل کرده‌اند. در حقیقت آن‌ها از ترکیب این صنعت قانونمند با استارت‌آپ‌ها که از قانون پایداری پیروی نمی‌کنند هراس دارند و علاقه دارند شرایط آرام خود را حفظ کنند.

مشکل بزرگ اینجاست که بسیاری از استارت‌آپ‌های اینشورتک به همکاری شرکت‌های بیمه‌گزار با سابقه نیازمند است. محوریت کار استارت‌آپ‌ها، مشتریان می‌باشد و بیمه‌گزاران نیز دیریازود برای حفاظت از مشتریان خود، وادار به استفاده کردن از تکنولوژی‌ها و همکاری با اینشورتک‌ها می‌شوند.

آیا در ایران اینشورتک وجود دارد؟

در همین حال کمتر از ۱۰ استارت‌آپ اینشورتک در بیمه کشور ما فعالیت می‌کنند. بیشتر اینشورتک‌های ایران، تنها خرید آنلاین و مشاوره بیمه را ارائه می‌دهند. هم‌اکنون اینشورتک‌های ایرانی به نوآوری خوبی در سطح جان نرسیدند. تا قبل از خرید بیمه و مشاوره در ایران، فقط در نمایندگی بیمه‌ها انجام می‌شد و استارت‌آپ‌ها تمام تلاش خود را کردند تا این خدمت را وارد بستر اینترنت کنند.

این استارت‌آپ‌ها همان دردسر‌هایی را دارند که استارت‌آپ‌های فین‌تکی در زمینه پرداخت با آن روبه‌رو بودند. با نگاه به محدودیت‌های قانونی، فعالیت استارت‌آپ‌های اینشورتک با دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه انجام بگیرد. مهم‌ترین ارگانی که می‌تواند از اینشورتک‌ها دسترسی بگیرد، بیمه مرکزی می‌باشد. تمام این شرکت‌ها به حمایت بسیاری از این سازمان نیازمند هستند.

تکنولوژی مهم‌ترین عامل در اینشورتک است. فناوری‌هایی مثل: بلاک‌چین، قرارداد‌های هوشمند، اینترنت اشیا و… امنیت را سامان می‌بخشد. در نتیجه، اعتماد مشتریان زیاد می‌شود. با استفاده از این فناوری‌های نوین در صنعت بیمه، واسطه‌ها کنار کشیده و این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم که تمامی نکات و مطالب در مورد اینشورتک را به شما عزیزان بگوییم. امیدواریم که این مطالب کاملاً برای شمامفید واقع شده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.