دبیت کارت چیست؟

0 ۲۳۱

دبیت کارت، کردیت کارت و ATM کارت از انواع کارت‌های بانکی هستند. اما این کارت‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که به کاربرد و نوع حساب بانکی مربوط می‌شود. برای اینکه بتوانید کاربرد صحیح این کارت‌ها را درک کنید، باید ابتدا با تفاوت‌های این کارت‌ها آشنا باشید.

امروز در این مقاله از وب‌سایت پی استار قصد داریم تا درباره دبیت کارت صحبت کرده و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی کنیم. اگر شما نیز مشتاق کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دبیت کارت

دبیت کارت

دبیت کارت نوعی کارت اعتباری می‌باشد که به‌حساب جاری بانکی شما مربوط می‌شود.

دبیت کارت می‌تواند در هر مکانی که یک کارت اعتباری مورداستفاده قرار می‌گیرد، کاربرد داشته باشد. این کارت به شما اجازه می‌دهد که به‌حساب کاربری‌تان در فروشگاه‌ها، مراکز خرید و… در سراسر شهر خود دسترسی داشته باشید. از این کارت‌ها می‌توانید در ATM نیز استفاده کنید. بعد از اینکه با استفاده از دبیت کارت، پرداخت کردید، مبلغ موردنظر مستقیماً از حسابتان کسر می‌شود. دبیت کارت‌ها مستقیماً با شرکت‌های کارت‌های اعتباری در ارتباط هستند. آنها معمولاً یک لوگوی ویزا و یا MASTER CARD دارند. با استفاده از رمزی که شما برای کارت خود دریافت کرده‌اید، می‌توانید خرید کرده و از سرمایه خود استفاده کنید.

روش کار دبیت کارت

شما با استفاده از دبیت کارت می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید. با هر خرید، فروشنده میزان مبلغ موردنظر را از حساب شما کم می‌کند. احتمالاً بانک می‌تواند تراکنش‌های معلقی که به‌حساب بانکی شما مرتبط است را به شما نشان دهد. این تراکنش‌های معلق همان تراکنش‌هایی هستند تاجرها به آن وارد می‌شوند.

در ادامه این تجار معاملهٔ موردنظر را با ارسال تراکنش‌های خود تکمیل کرده و در ادامه پول به‌واسطه بانک از حساب‌جاری شما کسر می‌شود. در این شرایط شما می‌توانید نتیجهٔ این معامله را در بخش معاملات تسویه شده ملاحظه کنید. بعضی از تاجران ممکن است برای ثبت تراکنش تا حدی تعلل داشته باشند و دیرتر اقدام کنند. شما ممکن است در این شرایط تراکنش معلق را تا چند روز در لیست خود مشاهده کنید. به‌عبارت‌دیگر این تراکنش در لیست معلق‌ها باقی می‌ماند تا این تاجر معامله را ثبت و تایید کند.

اگر از دبیت کارت بخواهید برای اقامت در هتل و یا اجاره یک خودرو استفاده کنید، شرکت موردنظر برای هزینه‌های جانبی اقدامات شما، پوششی در نظر گرفته و مقداری هزینه در نظر بگیرد. بهتر است شما از این موضوع آگاه باشید تا از رسیدن به موقعیتی که موجودی حسابتان صفر شده باشد، جلوگیری کنید. اگر برای یک هتل و دیگر اقداماتی ازاین‌قبیل از دبیت کارت خود استفاده می‌کنید، از وجود پول اضافی در کارت خود حتماً اطمینان حاصل کنید.

شناسایی تراکنش‌های انجام شده با دبیت کارت

دبیت کارتوقتی شما در حال بررسی وضعیت خود هستید، تراکنش‌های انجام شده با دبیت کارت به شکل تراکنش‌های POS و همچنین نام فروشنده موردنظر به شما نشان داده می‌شود. اگر تراکنش ACH را در پرتال خود مشاهده کردید، این عبارت به این معناست که پول مستقیماً از حساب‌جاری شما دریافت شده و شما از این کارت خود برای تکمیل این فرایند استفاده نمی‌کنید.

اگر این مسئله و این شرایط را به‌درستی درک کرده باشید، می‌توانید بفهمید که آیا شخصی بدون اطلاع و اجازهٔ شما به‌حسابتان دسترسی پیدا کرده است یا نه. همچنین این مسئله به شما کمک می‌کند که هزینه‌های خود را مشخص کنید و برچسب‌های نادرست احتمالی را از آنها حذف کنید. برای مثال، رستوران‌های فست‌فودی که در محل موردنظر شما هستند ممکن است کسب و کار خود را با نام دیگری پیش ببرند. شما می‌توانید این برچسب‌ها را بر اساس هزینه شناسایی کنید.

چک کردن حساب با دبیت‌کارت

با استفاده از دبیت کارت می‌توانید برداشت‌های اضافی حسابتان را محاسبه کنید. بعضی از بانک‌ها به شما این اجازه را خواهند داد که مبلغ مشخصی را به یک حساب مشخص واریز کنید و به‌سادگی هزینه‌های تراکنش‌هایی که منفی بوده‌اند، شارژ کنید. مهم این است که یک بالانس اجرایی در حساب بانکی خود داشته باشید تا از میزان پولی که در حسابتان قرار دارد اطلاع کامل داشته باشید.

بعضی از این پرداخت‌ها احتمالاً قبل از اینکه از حسابتان برداشت شده باشند، از دسترس خارج می‌شوند. ممکن است شما این شرایط را نیز تجربه کنید. این کار پول را مجدداً در دسترس قرار می‌دهد. این بدان معناست که شما قادر هستید که حساب خود را در حین استفاده از این کارت، محاسبه کنید.

همچنین یک چک ممکن است از حساب شما به‌درستی تسویه نشده باشد. در این صورت شما این امکان را دارید که با استفاده از دبیت کارت خود پیگیری‌های خرید‌هایتان را روی کاغذ و یا با اپلیکیشن تکمیل کنید. این بهترین و ایمن‌ترین راه برای حفظ دارایی و پول‌های حساب شماست.

آیا دبیت کارت هزینه‌های اضافی نیز با خود به همراه دارد؟

وقتی با استفاده از ATM از دبیت‌کارت خود در حال استفاده هستید، ممکن است هزینه‌هایی را از سمت ATM متحمل شوید. یعنی ممکن است بانک شما برخی از هزینه‌های مرتبط با دبیت کارت شما را داشته باشد و مهم این است که شما با نهایت دقت ابتدا قوانین مرتبط با دبیت‌کارت را مطالعه کرده باشید. سپس برای دریافت کارت اقدام کنید تا همهٔ موارد همراه با آن را با آگاهی بپذیرید.

ممکن است یک هزینه خدماتی نیز به‌صورت ماهانه در ارتباط با دردست‌داشتن دبیت کارت برای شما ایجاد شود. برخی از بانک‌ها احتمالاً تعداد تراکنش‌های بدهی که شما در هر ماه لازم دارید را محدود کنند تا این هزینه را بپردازید.

این هزینه‌ها و محدودیت‌ها با استفاده از دبیت کارت محدود و کمتر می‌شود. اما شما ممکن است انواع مختلفی از حساب‌های کاربری و یا بانک‌ها را با وجود دستمزد مربوط به این کارت متحمل شوید. خصوصاً اگر در هر ماه تعداد کمی تراکنش با دبیت کارت خود انجام داده باشید.

دررابطه‌با دبیت کارت چه اقدامات احتیاطی باید داشته باشیم؟

یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی که برای احتیاط بیشتر در قبال دبیت کارت باید انجام دهید، این است که ابتدا مطمئن شوید که این کارت و اطلاعاتی که به آن مربوط است توسط شخصی دزدیده نشده باشد. اگر کارت شما دزدیده شده باشد نیز باید سریعاً بانک را باخبر کنید تا کارت شما مسدود شود.

گاهی مجرمان و هکرها یک وب‌سایت را هک می‌کنند و اطلاعات کارت شما را می‌دزدند. اما کارت در دست شماست. در ادامه آنها می‌توانند با استفاده از همین اطلاعات از کارت شما خرید اینترنتی انجام دهند. ممکن است بانکی که در آن حساب دارید، یک دبیت‌کارت جدید را در برخی از نقاط برای شما بفرستد. چون نقض اطلاعات در یک مرکز خرید ایجاد شده است. اگر تراکنش‌های غیرمجاز و نادرستی در حساب خود مشاهده کردید، سریعاً بانک را مطلع کنید تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

روش دیگری که هکرها می‌توانند با استفاده از آنها اطلاعات بانکی شما را به دست آورند، اسکیم کردن دبیت‌کارت شماست. آنها قادرند تا کارت شما را با استفاده از دستگاه خود آزادکرده و از آن استفاده کنند. این اتفاق در مکان‌هایی که برای پرداخت کارت را از شما می‌گیرند رخ می‌دهد؛ مثل رستوران‌ها. آنها ممکن است که یک اسکیمر به دستگاه پوز خود وصل کرده باشند. شما برای پرداخت باید کارت خود را در این دستگاه بکشید. اسکیمر متصل به این دستگاه بسیار کوچک است و دیده نمی‌شود. همچنین این دستگاه بسیار غیرقابل‌تشخیص و نامشهود با دستگاه پوز ترکیب می‌شود؛ بنابراین تشخیص وجود این دستگاه دشوار است؛ بنابراین مهم است که شما دائماً حساب خود را چک کنید. تراکنش‌های غیرمجاز و نادرست را تحت‌نظر داشته باشید تا به‌موقع به بانک اطلاع دهید. هر چه سریع‌تر مشکل را به بانک اطلاع‌رسانی کنید، راحت‌تر مشکل تشخیص‌داده‌شده و سرمایه شما سریع‌تر به‌حسابتان برگردانده می‌شود.

انواع مختلف دبیت کارت

دبیت کارت‌ها تا امروز، ۳ نوع مختلف دارند که در ادامه آنها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

دبیت کارت آنلاین

دبیت کارت آنلاین، کارتی است که به مجوز الکترونیکی برای هر پرداخت احتیاج دارد. همه پرداخت‌های تأیید شده در حساب خریدار در کوتاه‌ترین زمان نشان داده می‌شود. همچنین ممکن است که یک رمز یا شماره شناسایی اختصاصی و شخصی نیز برای پرداخت‌ها در نظر گرفته شده باشد.

دبیت کارت آفلاین برخلاف دسته قبلی، آنلاین نیستند. دبیت کارت آفلاین دارای لوگوی شرکت‌های اصلی کارت‌های اعتباری همچون visa، mastercard و maestro می‌باشند. مشتری از آن کارت می‌تواند در مراکز خرید و فروش غیر آنلاین همچون کارت‌های اعتباری استفاده کند.

گاهی این کارت‌ها در برخی مواقع دارای محدودیت‌های روزانه می‌باشند که ممکن است این محدودیت معادل برداشت‌های نقدی محدود شده در طول روز باشد. با این نوع دبیت کارت جزئیات تراکنش‌ها در حساب‌های مختلف بانکی برای صاحب کارت بعد از دو یا سه روز نشان داده می‌شوند.

دبیت کارت کیف پول الکترونیک

به این نوع دبیت کارت، چیت کارت نیز گفته می‌شود که مقدار پول برای خرید که باید در دسترس فرد قرار بگیرد را ذخیره می‌کند. به همین دلیل به آن نوعی کیف پول الکترونیک گفته می‌شود. در نتیجه دستگاه فروشنده هیچ احتیاجی به آنلاین بودن نخواهد داشت و خیال فرد راحت‌تر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.