کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

0 ۱۹۷

با افزایش میزان نفوذ اینترنت در جامعه و افزایش لحظه‌ای کاربران اینترنت، به مرور زمان هکرها و کلاهبرداری اینترنتی به این عرصه نیز وارد شدند. در نتیجه روش‌های مختلفی نیز برای سرقت با این روش نیز به مرور ایجاد شد. هکرها بسیار باهوش و خلاق هستند و هرگز خود را لو نمی‌دهند. بنابراین شما اصلا هکری را نمی‌شناسید که با خیال راحت خود را هکر معرفی کند. او می‌تواند هر شخصی باشد. پس اول از همه برای خود قوانینی بگذارید و از افشاگری رمز‌ها و اطلاعاتتان حتی به نزدیک‌ترین افراد زندگی‌تان نیز پرهیز کنید.

این روزها اینترنت در زندگی ما انسان‌ها به شدت مورد استفاده قرار میگیرد. به زندگی خود نگاه کنید و تنها یک روز بدون اینترنت را تصور کنید. به هیچ وجه نمی‌توان بیشتر از چند ساعت بدون اینترنت و ابزارهای الکترونیک به زندگی ادامه داد. بسیاری از اموراز جمله کسب درآمد، تحصیل و دیگر مسائل به اینترنت وابستگی شدیدی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل اهمیت آن را نمی‌توان منکر شد.

امروز در این مطلب از بلاگ پی استار قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در زمینه کلاهبرداری‌های اینترنتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هرچقدر که اطلاعات شما عزیزان در این زمینه افزایش یابد، با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انتقال وجه خود اقدام خواهید کرد. در نتیجه، خطرات کمتری در انتظار شما و سرمایه‌تان خواهد بود.

کلاهبرداری اینترنتی، راهی جدید برای سرقت

آموزش درست و شناخت کافی نسبت به فضای مجازی و روش کار با آن هنوز برای بسیاری از افراد ممکن نشده است. این عدم شناخت و اطلاعات کافی باعث می‌شود تا افراد در زمینه پرداخت‌های آنلاین نیز کورکورانه عمل کنند. به همین دلیل و به دلیل گستردگی فضای سایبر، امکان ارائه تعریف دقیق و درستی از کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. ولی به طور کلی می‌توان این اتفاق را چنین تعریف کرد:

هرگونه عملی که خلاف قانون به واسطه اینترنت صورت گیرد، به صورتی که به طور مادی و یا معنوی ضرری برای مردم داشته باشد، کلاهبرداری اینترنتی نامیده می‌شود.

جرائم آنلاین

عموما جرائم آنلاین به دو صورت انجام می‌شود:

دسته اول جرائمی هستند که مستقیما به رایانه و یا تلفن همراه وابستگی دارند. آنها عموما در شبکه‌های رایانه‌ای و یا اینترنت رخ می‌دهند. مثال بارز این جرائم، دسترسی غیر قانونی به اطلاعات و فیشینگ است (فیشینگ به پرداخت اینترنتی جعلی گفته می‌شود).
دسته دوم جرائمی می‌باشند که در فضای آنلاین رخ می‌دهند ولی اثرات آن در دنیای غیر مجازی هم قابلیت مشاهده دارد. آزارهای جنسی، انتقال و انتشار ویروس و همچنین استفاده غیر قانونی از اطلاعات به سرقت رفته از مصادیق این جرم‌ها است. این جرائم عموما تاثیرات منفی و مستقیمی روی زندگی روزمره افراد دارند.

چرا باید با این جرائم مقابله کرد؟

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در دسترس قرار گرفت، کلاهبرداران اینترنتی مبلغی به ارزش بیش از ۱٫۵ تریلیون دلار به واسطه جرائم اینترنتی و کلاهبرداری اینترنتی به دست آورده‌اند. این مبلغ بسیار سنگین است و در ذهن نمی‌گنجد. یعنی این مبلغ حتی از بودجه کل برخی از کشورهای جهان نیز بیشتر و سنگین‌تر است. هر چقدر که تعداد کاربران مجازی در اینترنت در هر لحظه بیشتر شود، این عدد به سادگی رشد می‌کند. تعداد افراد بیشتری نیز در هر لحظه سرمایه خود را از دست می‌دهند.

جدای مسائل مالی، آبرو و امنیت بسیاری از افراد در این شرایط مورد دستبرد قرار می‌گیرد. کلاهبرداری اینترنتی در بسیاری از مواقع آبروی افراد را تهدید می‌کند. از مثال‌های رایج این مسئله، سو استفاده افراد مجرم از تصاویر افراد در شبکه‌های مجازی و اطلاعات خصوصی‌شان است.

امنیت این فضا (فضای مجازی) همواره از جهت‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. به همین دلیل باید با مصادیق این نا امنی برخورد شود تا امنیت و آرامش به جامعه بازگردد. این دستور در دستور کار نهادهای مسئول ثبت شده است. ولی اولین امر در این مسئله، آموزش صحیح و ارائه اطلاعات به کاربران است تا بتوانند راه‌های نفوذ هکرها را به اطلاعات و سرمایه خود مسدود کنند. این اصلی‌ترین و ساده‌ترین راه برای کاهش میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

روش‌های مختلف کلاهبرداری‌ اینترنتی

  • با پیچیده‌تر شدن دنیای اینترنت، کلاهبرداری در آن نیز پیچیده‌تر می‌شود. امروزه روش‌های مختلف کلاهبرداری‌ اینترنتی در جهان وجود دارد. یعنی کلاهبرداران اینترنتی نیز همواره با تغییر روش‌های فعالیت در فضای مجازی، عملکرد خود را به روز می‌کنند. این جرائم عبارتند از:
  • جعل اسناد
    فروشگاه اینترنتی تقلبی
    اسکیمر
    سرقت اطلاعات با ویروس‌ها و آگهی تبلیغات
    فیشینگ یا درگاه پرداخت اینترنتی جعلی
    کلاهبرداری نیجریه‌ای
    برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز
    خالی کردن حساب به بهانه قرعه‌کشی
    سرقت اطلاعات هویتی همچون ایمیل یا پیامک جعلی
    سایت‌های شرط بندی مسابقات
    عناصر مختلف دخیل در کلاهبرداری اینترنتی

برای اینکه هر جرمی رخ دهد، نیاز است که ارکان تشکیل دهنده‌اش در کنار هم پازل را تکمیل کنند. بنابراین وقوع کلاهبرداری اینترنتی نیز نیازمند چیدمان ارکان آن است. در این بخش از مطلب عناصر مختلف دخیل در کلاهبرداری اینترنتی و بررسی دقیق آن می‌پردازیم:

 عنصر قانونی و بررسی مجازات کلاهبرداری اینترنت

قانون گذار ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای، این جرم را پیش بینی کرده و بر اساس آن، هر شخصی که به طور غیر قانونی از سامانه رایانه‌ای و یا مخابرات با استفاده از اعمالی همچون وارد کردن، تغییر، محو و یا ایجاد و توقف داده‌ها و همچنین ایجاد اختلال در سامانه، اقدام به برداشت وجه، مال، خدمات و هر امتیاز مالی دیگری به نفع خود و دیگری کند، مال به صاحب برگردانده و شخص به مدت ۱ تا ۵ سال به حبس محکوم می‌شود. همچنین در برخی شرایط جزای نقدی ۲۰ میلیون ریالی تا یکصد میلیون ریالی و یا گاها هر دو مجازات اعمال می‌شود.

عنصر مادی کلاهبرداری اینترنتی

عنصر مادی این عمل، اعمال و رفتاری می‌باشد که برای انجام این جرم برای فرد مجرم نیاز بوده است. این بخش تنها با امور و افعال مادی نیاز است. در جرم کلاهبرداری اینترنتی همواره اعمالی وجود دارند که جرم باید حتما با وجود آنها صورت بگیرد. یعنی بدون وجود این ابزارها جرم غیر قابل انجام است. برخی از این ابزارها و عناصر مادی عبارتند از محو کردن، تغییر دادن، وارد کردن، ایجاد و یا توقف داده‌ها و یا مختل کردن سامانه‌های رایانه‌ای و… .

۳ عنصر معنوی کلاهبرداری اینترنتی

در جرائم کلاهبرداری اینترنتی، گاهی کلاهبردار به عملیات اجرایی جرم ورود کرده، اما به دلیل عواملی خارج از اراده فرد، ممکن است این عمل به صورت کامل واقع نشده باشد. در حقیقت همین مقدار از جرم برای مجرم بودن فرد و شروع کلاهبرداری اینترنتی کفایت می‌کند و مجازات خاص خود را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.