تفاوت psp و پرداخت یاری

0 ۲۹۶


روش پرداخت‌ psp و پرداخت یار ‌چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ آیا با هر کدام از این روش‌ها آشنایی دارید؟ آیا تفاوت این دو را با یکدیگر می‌دانید؟

درگاه پرداخت اینترنتی از بهترین روش‌ها و اختراعاتی بود که توانست تا حد زیادی مشکلات زندگی بشر را از بین ببرد. مشکلات انتقال وجه نقد با استفاده از پرداخت الکترونیک از میان برداشته شد. اما در این میان، همیشه مسائل امنیتی تبدیل به دغدغه‌های عمیق می‌شوند. به همین دلیل مرحله دوم پس از اختراع درگاه پرداخت اینترنتی، تعبیه روش‌هایی برای جلوگیری از سرقت‌ها و ارتقای امنیت این روش پرداخت است.

امروز در این مطلب از مجله پی استار قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در زمینه پرداخت یاری، پرداخت با‌psp‌و تفاوت این دو با یکدیگر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هرچقدر که اطلاعات شما عزیزان در این زمینه افزایش یابد، با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انتقال وجه خود اقدام خواهید کرد. در نتیجه، خطرات کمتری در انتظار شما و سرمایه‌تان خواهد بود.

پرداخت یار و پرداخت psp

سیستم psp

عبارت psp مخفف عبارت payment service provider یا خدمات پرداخت را به مشتریان ارائه می‌کند. شرکت psp از جمله شرکت‌های بزرگ در زمینه مالی و بانکی می‌باشد. این شرکت خدمات پرداختی مناسبی را به کسب و کارهای اینترنتی ارائه می‌کند. در کشور ما ۱۲ psp به صورت رسمی فعال هستند. این ۱۲ شرت عبارتند از:

شرکت آسان پرداخت پرشین
شرکت الکترونیک کارت دماوند
شرکت به پرداخت ملت
شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
شرکت پرداخت الکترونیک سامان
شرکت پرداخت نوین آرین
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
شرکت پرداخت الکترونیک سداد
شرکت سایان کارت
شرکت فن آوا کارت
شرکت کارت اعتباری ایران کیش
شرکت مبنا کارت آریا

برخی از این شرکت‌های psp ممکن است برای شما آشنا باشند. برخی دیگر نیز چندان شناخته شده نمی‌باشند. ولی همه آنها خدمات مشابه و مطلوبی برای مشتریان و صاحبان کسب و کار ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ ایجاد شدند و پس از آن هر بانک موظف شد که با آنها در جهت پرداخت الکترونیک همکاری داشته باشد. در سال ۱۳۸۹ نیز شاپرک ایجاد شد و به طور کلی خلاء موجود بین بانکداری و psp از بین رفت. شرکت شاپرک در ادامه قوانین و مقررات مناسب و مهمی وضع کرد که در ساماندهی به این حوزه نقش بسزایی داشت.

از جمله خدمات pspها درگاه مستقیم پرداخت است. این درگاه به سایت‌هایی که به این درگاه‌ها نیاز دارند کمک  بزرگی می‌کند. البته نوع خدمات این شرکت‌ها با پرداخت یار متفاوت است. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت این دو درگاه پرداخت خواهیم پرداخت.

پرداخت یار

سیستم پرداخت یار از طرف بانک مرکزی ایران تاسیس شده است. این سامانه می‌تواند در امر پرداخت‌های الکترونیک به مشتریان کمک کرده و انتقال وجه را تسهیل کند.

با گسترش تراکنش‌های بانکی که در دنیای اینترنت و تحت وب صورت می‌گرفت، مشتریان به مرور به امنیت این پروسه فکر کردند. آنها نگران امنیت سرمایه خود در پروسه انتقال وجه بودند. به مرور زمان این مسئله به دغدغه بزرگی تبدیل شد. به همین دلیل به جهت افزایش و ارتقای سطح امنیت درگاه‌های پرداخت، اقدامات مختلفی صورت گرفت.

از جمله اقدامات مهم در این مسیر، تهیه سیستم پرداخت یار است. این سیستم به جهت کمک به انتقال وجه الکترونیک مشتریان از سوی بانک مرکزی ایجاد شد. پرداخت یار بانک مرکزی ابتدا باید با شرکت‌هایی که خدمات پرداخت ارائه می‌کنند، قرارداد ببندد. در این صورت است که این شرکت‌ها می‌توانند از ابزارهای پذیرش و اتصال به سیستم شاپرک این بانک به صورت غیرمستقیم استفاده کنند.

شاپرک چیست؟‌

کلمه شاپرک بانک مرکزی مخفف عبارت «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است. نظارت بر پرداخت‌های الکترونیک و هدایت منابع بانکی به امور بهینه با شاپرک راحت‌تر صورت بگیرد. شاپرک در ارتقای امنیت انتقال وجه الکترونیک نقش موثری دارد.  این مجموعه، یک نهاد حاکمیتی است که بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، بانک مرکزی و شبکه بانکی به عنوان رابط یا واسطه عمل می‌کند. هدف از این نهاد این است که پرداخت‌های کارتی استاندارد سازی شوند.

بهترین نتیجه استفاده از سیستم شاپرک این بود که عملکرد و فعالیت شرکت‌هایی که خدمات بانکداری الکترونیک را ارائه می‌کردند، استاندارد شد و دقیق‌تر تحت نظر قرار گرفت. این مسئله بانک مرکزی را قادر ساخت تا بتواند بر تمام جهات و ابعاد عملیات بانکی نظارت مستقیم داشته باشد و پایانه‌های فروش را به درستی رصد کند. این مسئله، امنیت خرید و فروش الکترونیکی را بین افراد چندین برابر کرد.

مزایا و معایب سیستم پرداخت یاری

مزایا

توانایی ساماندهی درگاه‌های پرداخت واسطه
کنترل و جلوگیری از سواستفاده‌های نادرست وب سایت‌های غیرمعتبر و متخلف
امکان نظارت و تسلط سیستم شاپرک بر درگاه‌های پرداخت واسطه
ارائه کد پذیرندگی منحصر به فرد و مخصوص برای هر پذیرنده
واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرنده به حساب پرداخت یار

معایب

ممکن است روند پرداخت در پرداخت یار تا حدی کند باشد
پیاده سازی پرداخت یاری ممکن است با نقص همراه شود. بخش واریز جداگانه برای سود افراد پذیرنده هنوز در این سامانه پیاده سازی نشده است. همچنین مدیریت لیست سیاه پذیرندگان نیز هنوز تکمیل نشده است.
مزایا و معایب سیستم  psp
مزایا
مجهز به پنل تخصصی گزارش گیری
تسویه حساب روزانه
مجهز به سیستم پشتیبانی و رسیدگی آنلاین
تسریع در روند انتقال وجه
معایب
امنیت کمتر نسبت به پرداخت یار
عدم دسترسی به صدور فاکتور آنلاین لحظه‌ای و ارسال پیامک به مشتریان
عدم دسترسی به سیستم تسهیم
فقدان درگاه پرداخت بدون داشتن سایت
تفاوت psp و پرداخت یار

اولین تفاوت مشهود پرداخت یار و psp این است که پرداخت یار احتیاجی به نماد اعتماد الکترونیکی ندارد. چرا که این شرکت‌ها مستقیما با بانک مرکزی قرارداد دارند. اما شرکت‌های psp باید حتما نماد الکترونیکی داشته باشند.

تسویه حساب هر دو شرکت روزانه است. اما طول فرایند ثبت نام پرداخت یار در کمتر از چند ساعت انجام می‌شود. این در حالی است که طول فرایند صبت نام psp حدود دو هفته طول می‌کشد.

پشتیبانی در هر دو شرکت ارائه دهنده خدمات ملاحظه می‌شود. اما پشتیبانی پرداخت یار به صورت چت آنلاین و ۲۴ ساعته است. این در حالی است که پشتیبانی گروه‌های مختلف psp به صورت شخصی و متفاوت می‌باشد. از طرف دیگر، پرداخت یار و psp به سیستم تخصصی گزارش گیری مجهز هستند. اما صدور فاکتور آنلاین در لحظه، ارسال پیامک، سرویس تسهیم و درگاه پرداخت بدون سایت تنها در پرداخت یار ممکن می‌شود.

شما با استفاده از سیستم پرداخت یار می‌توانید مطمئن‌تر و ایمن‌تر مبالغ خود را جا به جا کنید. همچنین این مجموعه به موارد زیر نیز مجهز می‌باشد که تا حد زیادی آرامش و راحتی مشتریان را فراهم می‌کند:

قابلیت ثبت نام آنلاین ظرف کمتر از چند ساعت بدون نیاز به معطلی وقت در بانک
دسترسی به وسعت ایران و عدم محدودیت جغرافیایی در خاک کشور
دامنه ارتباطی گسترده و وجود اطمینان و امینت کامل
وجود ارتباط مستقیم با سبد خرید مشتری
گزارش‌های کارآمد و مفصل به مشتریان در زمینه تراکنش‌ها و ارائه جزئیات
تراکنش‌های امن و مطمئن به همراه قابلیت پیگیری تراکنش‌ها
پلاگین کاربری منحصر به فرد
مجهز به پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.