آینده پرداخت در دنیا

0 ۲۲۳

روش‌های پرداخت در دنیا تا به امروز به عنوان مختلفی تغییر کرده است. با پیشرفت علم و فناوری و همچنین روی کار آمدن دنیای تکنولوژی و دیجیتال، مثل هر زمینه دیگری روش‌های پرداخت و بانکداری نیز تغییر کرده است. شما چه فکری می‌کنید؟ فکر می‌کنید آینده‌ی پرداخت در دنیا در آینده به چه شکل خواهد بود؟ ویژگی‌های جدیدی که درگاه‌های پرداخت و نرم افزارهای پرداخت از خود ارائه می‌کنند چه خواهند بود؟

امروز در این مطلب مجله پی استار قصد داریم تا تغییرات روش‌های پرداخت در دنیا و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی کرده و تا حدی تغییرات آینده‌ی آن را تخمین بزنیم. اگر شما نیز مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب همراه پی استار باشید.

پرداخت آنلاین، جهشی نوین در امر انتقال وجه

همواره حوزه‌ها و نهادهایی که در زمینه پرداخت آنلاین فعالیت می‌کنند در تلاش اند تا بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه کنند. همانطور که در جریان هستید، در این مقوله اولین نگرانی افراد، امنیت است. همه شرکت‌های موجود در زمینه پرداخت آنلاین ابتدا موظف به بررسی راه‌های امنیتی و تضمین ردگاه پرداخت خود می‌باشند. علت این کار نیز این است که هر چه امنیت این درگاه بیشتر باشد، اعتماد مشتریان سریع‌تر جلب شده و تعداد کاربران روز به روز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، ریسک حمله هکرهای مختلف نیز به سایت شما کمتر خواهد شد.

پرداخت آنلاین تا حد زیادی امر انتقال وجه را راحت کرده است. با وجود این روش پرداخت، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک برای انتقال وجه نمی‌باشد. از طرفی، مدت زمان انتقال مبالغ مختلف نیز با یکدیگر تفاوتی نداشته و بسیار کوتاه خواهد بود. بنابراین در یک مدت زمان کوتاه به راحتی می‌توانیم مبالغ مختلف را کارت به کارت کرده و یا به هر حسابی که مد نظر داریم واریز کنیم.

اما با توجه به رشد سریع دنیای تکنولوژی، به نظر شما آینده‌ی پرداخت در دنیا به چه شکل خواهد بود؟‌

آینده روش‌های مختلف پرداخت در دنیا

روش‌های مختلف پرداخت دارای نسل‌ها و دوره‌های مختلف است. به همین دلیل بر اساس روند پیشرفت این نسل‌ها و دوره‌ها تا به امروز، تا حدی می‌توان پیشرفت‌های آینده‌ی این حوزه را تا حدی تخمین زد. در ادامه با برخی از این دوره‌ها آشنا خواهیم شد:‌

پرداخت یکپارچه

بر اساس نظرسنجی Accenture که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۲۳ درصد از کاربران در حال استفاده از کیف پول برنامه‌های پرداخت آنلاین هستند.

به عنوان مثال آنها مبلغی را در حساب خود ذخیره کرده و هر زمان که به آن نیاز داشته باشید از آن استفاده می‌کنید. در این صورت برای هر کدام از تراکنش‌ها دیگر نیازی به استفاده از حساب بانکی خود ندارید.

از طرف دیگر، ۴۹ درصد از کابران نیز از نرم افزارهایی نظیر برنامه‌های زیر استفاده می‌کنند:

Apple pay
Google pay
Samsung pay

از طرف دیگر، تنها ۲۸ درصد از کاربران در حال استفاده از دیگر نرم افزارها هستند. و این مسئله بسیار مهم است. چرا که این ۲۸ درصد نشان دهنده این مسئله هستند که مردم مایلند تا از برنامه‌هایی استفاده کنند که یکپارچگی دارند.

نسل Z

نسل Z بیشتر به افرادی بر می‌گردد که متولد سال‌ ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی می‌باشند. آنها عاشقانه از اینترنت استفاده می‌کنند و با نسل‌ پیشین خود بسیار متفاوت بودند. چون آنها به شدت کم صبر و حوصله هستند. ولی عاشق خلاقیت، توسعه و نوآوری می‌باشند. به همین دلیل برای تغییر آینده جهان به شدت به این نسل امیدوار هستند.

این نسل عموما به همین دلایل برای انجام همه کارهایشان با تبلت، موبایل یا رایانه خود سر و کار دارند. بر اساس نظرسنجی Accenture که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، مشخص شده است که تقریبا ۶۹ درصد از افراد از طریق تلفن همراه خود و نرم افزارهای آن، پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. این نسل برای گزینه‌های پرداخت سریع به شدت مشتاقند و آن‌ها را یک محرک اصلی برای تغییر قوانین حضوری بانکی و پرداخت در آینده می‌دانند.

پرداخت فوری

هر چیزی که در دنیای اینترنت ساخته می‌شود عموما قادر است تا API خود را داشته باشد. وب سرویس یا API نوعی فناوری است که به واسطه چندین نرم افزار با یکدیگر تلفیق شده است. از مشهورترین این تکنولوژی، نرم افزارهایی است که برای فروش بلیط تهیه می‌شوند. این نرم افزارها به واسطه API همه بلیط‌ها را بررسی کرده و بهترین مورد را به شما ارائه می‌کنند. این مورد در پرداخت‌های آینده بسیار موثر است. چون API در نرم افزارهای پرداخت‌های پر سرعت باعث می‌شوند که:

امکان پرداخت از همه بانک‌ها برای افراد مهیا باشد
هر چیزی که احتیاج به خرید آن باشد برایتان قابل خرید است
پرداخت از طریق بارکد یا کد QR از دیگر روش های پرداخت در دنیا

پرداخت از طریق بارکد یا کد QR نیز از یکی دیگر از روش های پرداخت در دنیا می باشد که دسترسی سریع را فراهم می‌کنند. این کدها را، نرم افزارهای خاصی طراحی می‌کنند و سپس کاربر آنها را اسکن می‌کند. در نتیجه بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات بانکی می‌توان پرداخت را به طور کامل انجام داد. تحقیقاتی که در مجموعه MasterCard انجام شده ثابت کرده است که حدود ۲۵ درصد از مردم اروپا از کدهای QR برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند. این نوع پرداخت در استرالیا نیز یک سوم پرداخت‌های خرده فروشان را شامل می‌شود.

بلاک چین از دیگر روش های پرداخت در دنیا

بلاک چین از موضوعاتی است که امروزه به شدت مورد علاقه و بررسی مردم قرار گرفته است. در بلاک چین یک بستری فراهم شده است که با استفاده از آن می‌شود ارز دیجیتال را برای پرداخت‌ها به کار برد. ارز دیجیتال سرمایه‌ای است که در یک حساب دیجیتالی ذخیره شده است. این پول دقیقا مثل پول فیزیکی است با این تفاوت که به صورت فیزیکی دیده نشده و در یک حساب مجازی قرار دارد و فرد آن را لمس نمی‌کند.

علاقه مردم به ارزهای دیجیتال در دنیای امروز بیشتر و بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که پیش بینی می‌شود آینده‌ی پرداخت در دنیا بیشتر به این سمت حرکت کند. شرکت‌های فناوری و تکنولوژی مثل IBM و دیگر مراکزی همچون بانک‌های بزرگ مثل سانتاندر اسپانیا مشتاق این فناوری بوده و به دنبال راهی برای تکمیل پروسه آن هستند.

رمز گذاری از دیگر روش های پرداخت در دنیا

معاملات دیجیتالی به دنیال خود رمزگذاری را نیز رایج کردند. بنابراین هر تراکنش را می‌شود با یک کد مشخص و مخفی به صورت آنلاین نشان داد. در این شرایط سرقت هیچ فایده‌ای ندارد.

از نظر متخصصین این حوزه، بلاک چین ایمن‌ترین روش پرداخت از لحاظ رمز گذاری است که هیچ سیستم دیگری به پای امنیت آن نمی‌رسد.

کاهش کلاهبرداری

از سال ۲۰۱۳ تا به امروز، شاهد ۱۸ درصد رشد، در زمینه کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری بوده‌ایم. تا سال ۲۰۱۸ نیز تقریبال ۳۱ میلیارد دلار، کلاهبرداری از این کارت‌ها در تمام دنیا اتفاق افتاده است. افراد کلاهبردار هر روزه از روش‌های جدیدی برای این کار استفاده می‌کنند. مجرمین نیز با ایجاد یک هویت جعلی شروع به سرقت می‌کنند.  گاهی نیز آنها خود را به جای صاحب حساب جا می‌زنند و حساب را خالی می‌کنند.

ضرری که به همراه این سرقت‌هاست میلیاردها دلار خطر و ضرر به همراه داشته و در بسیاری از مواقع نیز قابل کنترل نیستند. با افزودن گزینه‌هایی همچون احراز هویت همچون روش تشخیص چهره، اثر انگشت و… این شرایط به شدت کنترل شده است. برای مقابله با این شرایط نرم افزارها باید آپشن‌های احراز هویت خود را ارتقا دهند.

یادگیری دستگاه یا Machine learning

یادگیری دستگاه یا Machine learning برای مدتی به طور دقیق رفتارهای انسان‌ها را تحلیل کرده و در زمان مناسب شروع به فعالیت می‌کند. این فناوری باعث می‌شود تا رفتار و اعمال آدم‌ها الگوبرداری شود. سپس در شرایط مشابه عین همان عمل تکرار شود. در نتیجه این مسئله می‌تواند در آینده بیش از این گسترش پیدا کند.

این دستگاه در اینجا نیز به کاربران کمک می‌کند. البته این دستگاه در حال پیشرفت و توسعه است تا فعالیت‌های نامعمول انسان را که نشان از کلاهبرداری دارد شناسایی کند. از طرف دیگر استانداردهایی که در تمام جهان در این زمینه ارائه شده است می‌تواند به خوبی از بروز کلاهبرداری‌ها و دوام آنها جلوگیری کند.

پرداخت‌های موبایلی و تایید هویت بایومتریک

بر اساس تحقیقات موسسه مکینزی، تراکنش‌های موبایلی با رشدی حدودا ۴۵ درصدی در حال پیشرفت است (سالانه). این روند تا سال ۲۰۲۲ به بیشتر از ۴۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید و این یک رکورد است. در حال حاضر اکثر متخصصین این حوزه بر تجربه کاربر و بهبود آن تمرکز کردند و مشتاقند تا محیطی برای کاربر فراهم کنند که منعطف، سریع و دقیق باشد. پرداخت به کمک موبایل در بین نسل جوان جامعه بیشتر محبوبیت دارد. همین مسئله نیز منجر به این پدیده می‌شود که موسسات مالی توان نادیده گرفتن آن را نداشته باشند. ظاهرا در آینده بخش عمده‌ای از کاربران که از پرداخت‌های دیجیتال استقبال می‌کنند، نسل جوان هستند. البته اگر افراد مسن نیز در این زمینه کمی دقت کنند، می‌توانند بسیاری از سختی‌های راه را برای خود آسان کنند.

مسئله‌ی دیگر، تایید هویت بیومتریک است. اهمیت روش‌های فیزیکی برای پرداخت مثل خودپردازها و کارت‌ها تقریبا تا سال ۲۰۲۰ به میزان چشمگیری کم می‌شود. پرداخت‌های موبایلی با برنامه‌هایی که پیش‌تر نام برده شد، باعث می‌شوند تا ضرورت استفاده از تایید هویت بیومتریک نیز بیشتر حس شود.

امروزه اکثر سازمان‌ها سیستم خود را بروز کرده و به این تکنولوژی  مجهزند. این تکنولوژی با روشی ساده راه را بر سارقین می‌بندد.

بهترین تایید هویت بیومتریک تا به امروز، تشخیص شبکیه چشم، نقشه برداری رگ و آنالیز ضربان قلب فرد برای تایید هویت می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.