کیف پول یا والت دیجیتال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

0 ۲۵۸

کیف پول یا والت دیجیتال به زبان ساده محل نگهداری و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال است. رواج انواع کریپتوارزها که به ارز دیجیتالی هم معروف هستند، منجر شده استفاده از کیف پول یا والت دیجیتال نیز همسو با این رواج رشد کند.

امروز قصد داریم در بلاگ پی استار شما را با والت دیجیتال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

کاربرد کیف پول‌های کرپیتوکارنسی

مهم‌ترین کاربرد کیف پول‌های کرپیتوکارنسی، در فرایندهای خریدوفروش کرپیتوارزها و یا انجام خرید از طریق آن‌ها است.

از آن جا که در حال حاضر رمزارزها جایگاه خود را در جامعه ثابت کرده و حالا جزء آلات مهم در معاملات اقتصادی هستند، از کاربردهای متعدد و مختلفی برخوردار می‌باشند.
از جمله یکی از مهم‌ترین کاربردهای این کیف پول‌ها در جایگاه مشتری، برای خرید محصول یا خدمات از انواع و اقسام مراکز است. با توجه به رواج بالای رمزارزها، اکثر مراکز، دریافت این ارزها را به‌جای پول رایج خود قبول کرده و امکانات لازم را جهت این کار در اختیار مشتری‌ها گذاشته‌اند.

بعضی از مراکز، فروش‌های غیرحضوری خود را فقط و فقط از طریق مبادلات ارز دیجیتال انجام می‌دهند، چرا که مزایای بالایی دارند.

مزایای استفاده از انواع کیف پول یا والت دیجیتال برای مشتریان و افراد معمولی

در جایگاه مشتری و یک فرد معمولی استفاده از انواع والت دیجیتال می‌تواند مزایای زیادی را به ارمغان بیاورد که تعدادی از آنها را در ادامه گفته‌ایم:

همچنین می‌توانید بخوانید: ارز دیجیتال چیست و انواع ارز دیجیتال

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

استفاده از کیف پول دیجیتال به‌جای پول نقد تأثیر بالایی در کمتر شدن هزینه‌ها و جلوگیری از ولخرجی دارد؛ بنابراین یکی از مزایای این استفاده صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

امنیت بالا

نگهداری سرمایه در کیف پول یا والت دیجیتال امنیت بالایی دارد. گفتنی است اگر قصد سفر دارید، امنیت بالای استفاده از این کیف پول را متوجه خواهید شد، چرا که جابه‌جایی پول به این صورت فاقد اتفاقات نگران کننده ای است که هنگام حمل پول نقد وجود دارند.

راحت بودن انجام تراکنش ها

از دیگر مزیت‌هایی که جذابیت بالایی دارد، راحت بودن انجام تراکنش‌ها از این طریق است. ارسال و دریافت پول با انواع کیف پول‌های رمزارز دارای راحت‌ترین مراحل است.

سرعت بالای انجام تراکنش‌ها

در ادامه‌ی مورد قبلی باید بگوییم یکی از عوامل این راحتی سرعت بالای انجام تراکنش‌ها با والت دیجیتال میباشد. یعنی در کسری از ثانیه موفق به انجام هر تراکنش با هر میزان مبلغی می‌شوید.

دریافت پاداش به ازای تراکنش‌ها

یکی از جالب‌ترین مزیت‌هایی که بد نیست به آن اشاره کنیم دریافت پاداش به ازای تراکنش‌ها است. بعضی اوقات با خرید از طریق پرداخت ارز دیجیتال توسط کیف پول‌تان چند درصد از مبلغ تراکنش شده به‌عنوان پاداش به‌حساب فرد بازگردانده می‌شود.

مزایای استفاده از انواع والت دیجیتال برای مشتریان و افراد معمولی به‌قدری خوب و کاربردی هستند که رفته‌رفته شاهد افزایش محبوبیت رمزارزها در تمام جوامع هستیم.

مزایای استفاده از انواع کیف پول یا والت دیجیتال برای کسب وکارها

• از بهترین مزیت های این اقدام برای کسب وکارها، مدیریت کامل تراکنش ها بدون وجود واسطه و فرد سوم است. این یعنی تعیین شرایط پرداخت و بقیه چیزها در اختیار دو طرف معامله می‌باشد.
• یکی از راه‌های جذب مشتریِ بیشتر، فعالیت در دنیای ارز دیجیتال و داشتن کیف پول آن است، چرا که مشتریان از این طریق عملیات پرداخت را به‌راحتی انجام داده و تجربه مطلوبی کسب می‌کنند.
• داده‌های مربوط به تراکنشات در کیف پول‌های رمزارز به‌راحتی قابل بررسی و نظارت هستند.
• و در آخر لازم است به‌صرفه جویی در هزینه‌ها اشاره کنیم که مزیت مهمی در راستای استفاده از کیف پول‌ها است.

معرفی انواع کیف پول‌های کرپیتوکارنسی

جهت خریدوفروش کرپیتوارزها و نگهداری از آنها کیف پول های متنوعی وجود دارند که در چند دسته‌ی مختلف، دسته‌بندی شده‌اند. ازاین رو در پایین به معرفی انواع کیف پول های کرپیتوکارنسی با شرح دسته بندی های آنها پرداخته‌ایم:

کیف پول‌های مخصوص دسکتاپ

کیف پول‌های مخصوص دسکتاپ فقط روی ویندوز و دسکتاپ قابل استفاده هستند. اگر به دنبال امنیت و راحتی هستید و برای دسترسی به دسکتاپ مشکلی ندارید، یکی از کیف پول های این دسته انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

کیف پول‌های مخصوص موبایل

کیف پول‌های مخصوص موبایل به صورت اپلیکیشن های موبایلی هستند که پس از فرایندهای دانلود و نصب قابل استفاده می‌شوند. استفاده از انواع کیف پول‌های متعلق به این دسته بسیار راحت است، چراکه قابل حمل به همه جا بوده و دسترسی آسانی دارند.

کیف پول‌های آنلاین و مخصوص وب

کیف پول‌های آنلاین و مخصوص وب، عمدتاً توسط صرافی‌ها ارائه می‌شوند و به واسطه ویژگی‌های مختلفی که دارند از نمونه‌های مناسب هستند.

کیف پول‎های کاغذی

کیف پول‎های کاغذی به برگه‌هایی که کلیدهای عمومی و خروجیِ مربوط به دارایی افراد روی آن پرینت شده و درج میشوند، کیف پول کاغذی می‌گوییم.

برای استفاده از این دسته باید هنگام انجام عملیاتِ پرداخت، کلیدها را در یک کیف پول تحت وب و آنلاین یا نرم‌افزار وارد کنید. اسکن کد کیو آر نیز روش دیگری جهت استفاده از انواع کیف پول‌های کاغذی است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

دستگاه های کوچک و فلش مانندی وجود دارند که از قابلیت ذخیره‌سازی انواع کرپیتوارزها برخوردار هستند. به این دستگاه‌های فیزیکی، کیف پول سخت‌افزاری گفته می‌شود. لازم به ذکر است کیف پول‎های سخت‎افزاری تنها هنگام انتقال ارز و انجام تراکنش، آنلاین می شوند ازاین رو امینت بسیار بالایی دارند.

برای انتخاب از میان انواع والت دیجیتال لازم است ابتدا با ویژگی های هر کدام آشنا شوید و طبق انتظارات خود مورد مناسبی را انتخاب نمایید.

حفظ امنیت کیف پول یا والت دیجیتال

والت دیجیتال نیز همچون کیف پول های معمولی که هر کسی پول‌های نقد خود را در آن نگهداری می‌کند، نیاز به مراقبت دارد. در واقع این کیف پول‌ها به خودی خود از امنیت بالایی برخوردار بوده و در برابر عوامل نفوذی مثل هک و … مقاوم هستند، اما اگر نگهداری از آن ها را سرسری بگیرید منجر به تهدید امنیت‌شان خواهید شد.
به طور کلی کیف پول‌هایی که جهت خرید و فروش کرپیتوارزها و ذخیره آنها استفاده می‌شوند، دارای دو کلید عمومی و خصوصی هستند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

کلید عمومی

کلید عمومی همان آدرس کیف پول محسوب شده و برای دریافت ارز از دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که لازم است کدهای کلید عمومی خود را در اختیار پرداخت کننده بگذارید تا عملیات پرداخت به درستی انجام شود. این کلیدها بر خلاف کلید خصوصی تاثیری در امنیت کیف پول ندارند

کلید خصوصی

حفظ کلید خصوصی برای حفظ امنیت کیف پول بسیار واجب و حیاتی است. بنابراین باید بگوییم لازم است حتماً از کلید خصوصی کیف پول خود، محافظت کنید تا منجر به حفظ امنیت دارایی های ارز دیجیتال خود باشید.

چند مسئله مهم در استفاده از کیف پول یا والت دیجیتال

• سعی کنید اگر دارایی بالایی دارید، برای نگهداری آن یکی از کیف پول‌های آفلاین را انتخاب نمایید، چرا که امنیت بیشتری داشته و مناسب‌تر هستند.
• کلید عمومی و خصوصی کیف پول خود را به هیچ وجه فراموش نکنید. داشتن آنها تنها راه دسترسی به دارایی های دیجیتال‌تان است.
• اگر کیف پول مورد استفاده شما به‌روزرسانی شده، حتماً در اولین فرصت اقدام به بروزرسانی آن کنید. با این کار قابلیت‌های امنیتی کیف پول بالا رفته و فضای نگهداری از دارایی‌ها ایمن‌تر می‌شود.
• برای افزایش امنیت، ترجیحاً از رمزهای پیچیده و بلند استفاده کنید.
• هر کیف‌پولی از یک یا چند رمز ارز پشتیبانی کرده و قادر به ذخیره است. بنابراین در انتخاب دقت کنید تا از نمونه‌ای استفاده نمایید که برای ذخیره دارایی شما مناسب باشد.

سخن آخر

درواقع برای استفاده از ارزهای دیجیتال و فعالیت در شبکه بلاکچین که وظیفه انجام و تأیید تراکنشات رمزارزی را بر عهده دارد، داشتن والت دیجیتال ضروری است، زیرا فقط در این صورت رمزارزها قابل نگهداری و مالکیت هستند.
از وقتیکه ارزهای دیجیتال پا به دنیای واقعی گذاشتند، تحولات قابلتوجهی در تراکنشات اقتصادی دنیا به وجود آمده است، به طوری که امروز شاهد سرمایه های بسیار بالایی به صورت ارزهای دیجیتالی هستیم.
استفاده از والت دیجیتال نیز در گرو این مسئله بوده و باتوجه به رواج بالای ارزهای دیجیتال، کیف پول آنها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.