ارز دیجیتال چیست و انواع آن

0 ۲۶۳

ارز دیجیتال و انواع آن و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری از جمله مسائلی است که ذهن افراد را به خود درگیر کرده است. آنها مشتاق‌اند بدانند که چطور می‌توان با سرمایه گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال سود کرد. در روند رشد دنیا و در گذشته‌ی رشد ارز، مبادلات متفاوتی صورت گرفته است. انسان به مرور زمان در طول زندگی خود متوجه شد که می‌تواند با مبادله‌ی کالا، کالای مورد نیاز خود را بدست آورد. در نتیجه گاهی برای خرید یک کالا، کالای دیگری را با آن معاوضه می‌کردند.

به مرور زمان، یکی از دو طرف این معامله جای خود را به اسکناس داد. در نتیجه افراد متوجه شدند که برای کسب کالای مورد نیازشان باید پول و درآمد داشته باشند. امروزه مبادله اسکناس در مقابل کالا همچنان رواج دارد و تنها راه خرید است. این اسکناس‌ها در کشورهای مختلف متفاوت بوده و تعداد زیادی از آنها در طول روز تولید می‌شوند.

پس از این پروسه، روش‌های پرداخت نیز متنوع‌تر شدند. به جهت سهولت انتقال وجه، روش‌هایی همچون پرداخت‌های اینترنتی و الکترونیکی به میان آمدند. پرداخت از طریق ATM و همراه بانک‌ها نیز از نمونه‌ روش‌های پرداخت آسان است. اما ارزهای دیجیتال در کجای دنیای اقتصاد و سرمایه قرار دارند؟

امروز در این مطلب از وبلاگ پی استار قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در زمینه ارزهای دیجیتال و انواع آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هرچقدر که اطلاعات شما عزیزان در این زمینه افزایش یابد، با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انتقال وجه خود اقدام خواهید کرد. در نتیجه، خطرات کمتری در انتظار شما و سرمایه‌تان خواهد بود.

ارز دیجیتال چیست؟

تا به امروز، تمام روش‌های مبادلاتی که در بخش مقدمه به آنها اشاره شد،  پله پله باعث سهولت زندگی انسان و معاملاتش شده است. اما ظاهرا در دنیای امروز، جهان مشتاق است که تا حد امکان از بانک‌ها فاصله بگیرد. چون بانک‌ها بیشتر برای قرار گرفتن پول در آن مناسب هستند. در ازای این عمل نیز به صاحبان بانک سود می‌رسد.

ولی دنیای مدرن امروز مشتاق پیشرفت و ترقی است. مردم مایل هستند تا پول و سپرده خود را در بانک‌های شخصی قرار دهند. این همان ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال این بستر را برای مردم تهیه کرده تا هر شخص برای خود بانکی اختصاصی داشته باشد.

بسیاری از مردم این روزها به نحوی با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند. تا چند سال پیش نمیشد ارز را به صورت دیجیتالی تصور کرد. اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن امور اینترنتی، ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بر آن امری بدیهی و عادی شد. به همین دلیل در طول روز تراکنش‌های بسیاری با مبالغ سنگین با استفاده از ارز دیجیتال در حال انجام است.

اکثر ارزهای دیجیتال از یک سیستم نامتمرکز که بلاک چین نام دارد استفاده می‌کنند. این شبکه گستردگی زیادی داشته و فضای مناسبی برای تبادل ارز دیجیتال است.اصلی‌ترین ویژگی ارز دیجیتال، غیر متمرکز بودن آن است. بنابراین هیچ سازمان یا دولت خاصی پشت آن نیست و هیچ شخصی آن را اداره نمی‌کند. بنابراین بدون احتیاج به افتتاح حساب و عملیات‌های بانکی دیگر، می‌توان به راحتی ارز را ارسال . دریافت کرد.

انواع ارزهای دیجیتال

بیت کوین

بیت کوین از پر طرفدارترین و مشهورترین ارزهای دیجیتال می‌باشد که در بستر بلاک چین فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۰۸ افرادی ناشناخته این ارز را به بازار جهانی وارد کردند. همه محاسبات این ارز دیجیتال به علوم پیچیده ریاضی وابسته است و به صورت رمز‌های دیجیتالی فعالیت می‌کند. دستگاه‌هایی به نام ماینر بیت کوین را تولید می‌کنند. اما با توجه به این مسئله که مصرف برق این دستگاه سنگین است، برای بسیاری از افراد صرفه اقتصادی ندارد.
اصلی‌ترین خصوصیت بیت کوین این است که با پول کاغذی فرقی نمی‌کند. به عبارت ساده‌تر، این عرض را همچون پول‌های کاغذی خریداری می‌کنند. از سوی دیگر، سیستم‌های رمزنگاری پیچیده در این سیستم ارزی بسیار ایمن هستند. به همین دلیل این ارز دیجیتال از دیگر ارز‌ها معتبرتر و پرطرفدارتر است. بیشتر افرادی که به بازار ارز دیجیتال وارد می‌شوند، برای خرید بیت کوین اقدام می‌کنند.

اتریوم

از دیگر ارزهای دیجیتال، اتریوم است. اتریوم بعد از بیت کوین از محبوبیت بالایی برخوردار است. می‌توانیم ادعا کنیم که اتریوم تقریبا به بیت کوین شبیه است. اما کاربرد بیشتری در مقایسه با بیت کوین دارد. این ارز برای همه مردم قابل دسترسی می‌باشد. این مسئله فارغ از هر موقعیت و مکانی صحت پیدا می‌کند. اتریوم نیز در  شبکه بلاک چین ارائه می‌شود. در نتیجه به هیچ سازمان و نهادی وابستگی ندارد. این ارز در واقع از قراردادهای هوشمندانه حمایت می‌کند. روی این پلتفرم کاربران قادر هستند تا برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز خود را گسترش بدهند. با نوشتن و گسترش برنامه‌های خود می‌توانید این ارز را در این شبکه به طور کامل مدیریت کنید.

دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین از سال ۲۰۱۳ در بازار ارزهای دیجیتال وارد شد. این ارز ابتدا بیشتر به یک شوخی اینترنتی شبیه بود. ولی به مرور زمان افراد زیادی طرفدار آن شدند. بنابراین محبوبیت آن به مرور افزایش یافت.

برخی از سلبریتی‌ها نیز مثل ایلان ماسک سرمایه گذاری بزرگی روی این ارز دیجیتال کردند و باعث جذب افراد به این ارز دیجیتال شدند. از دیگر مسائلی که باعث افزایش جذابیت دوج کوین شد، لوگوی آن بود که شبیه به میم بود. سگی با نژاد شیبا برای لوگوی ارز دیجیتال دوج کوین انتخاب شد و جذابیت آن را بیشتر کرد. در واقع این ارز یک نماد با این لوگو بود که در بین کاربران گسترش پیدا کرد.

این سگ به سرعت مشهور شد و امروزه روی بسیاری از محصولات دیگر نیز دیده می‌شود. بسیاری از خوراکی‌ها، تیشرت‌ها، ابزارهای تبلیغاتی و… از این لوگو برای جذب مشتری استفاده می‌کنند.

چطور می‌توان ارز دیجیتال را خرید و فروش کرد؟

اصطلاح این کار، ترید است. ترید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. این کار به واسطه صرافی‌ها انجام می‌شود. صرافی بایننس از معروف‌ترین صرافی‌ها است که از صرافی‌های بین المللی می‌باشد و در تمام جهان به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازد.

کاربران بسیار زیادی در این سایت فعالیت می‌کنند. ولی نکته اصلی که باید به آن توجه کرد این است که این صرافی و دیگر صرافی‌های خارجی نمی‌توانند به کاربران ایرانی خدمات ارائه کنند. چون کشور ما در تحریم به سر می‌برد. بنابراین اگر آی پی ایران دیده شود، حساب شخص بلوکه می‌شود. ولی اگر فرد بخواهد از این سایت‌ها استفاده کند، می‌تواند به صرافی Ok exchange مراجعه کند.

تاثیر استفاده از ارز دیجیتال بر اقتصاد جامعه و تحریم‌های ایران

تاثیر استفاده از ارز دیجیتال بر اقتصاد جامعه و تحریم‌های ایران از جمله موضوع هایی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. رواج استفاده از بیت کوین در دنیا تاثیر بسیار زیادی دارد. این مسئله برای ایران اهمیت بیشتری دارد. چون راهی برای دور زدن تحریم‌هاست. کشورمان ایران در تحریم است و این ارز برای شرایط اقتصادی بسیار جالب است. ولی استفاده از این ارز نیاز به دقت و هوش بالایی دارد.

فرض کنید شما در شبکه بیت کوین عضو شده‌اید. یعنی در آن ثبت نام می‌کنید و بدون اینکه رقم بالایی خریداری کنید، در حد مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بیت کوین می‌خرید و عضو می‌شوید.

طرف مقابل شما ارزی که باید برایتان بفرستد را رمزگذاری می‌کند. شما با این روش با استفاده از بلاک چرهای خاص آن را رمزگشایی می‌کنید. افرادی که با پروسه ارز دیجیتال آشنا نیستند، نباید سعی کنند از این روش استفاده کنند. شما ابتدا باید دانایی خود را بالا ببرید. سپس اطمینان حاصل کنید که این کار چگونه انجام می‌شود. سپس با روش‌های رمزگذاری و رمزگشایی آشنا شوید. این که فروش این ارز دیجیتال چگونه است نیز اهمیت زیادی دارد. بعد از آن می‌توانید نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنید.

در حال حاضر صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند به شما این راهنمایی‌ها را به راحتی ارائه کنند. در نتیجه حتما قبل از اقدام، با یک صرافی معتبر ارتباط گرفته و اطلاعات کسب کنید. عموما خریدار و فروشنده به یک صراف ارز دیجیتال اعتماد کرده و این صراف به خرید و فروش بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری اقدام می‌کند. در نهایت پول را به فروشنده تحویل می‌دهد.

این مسئله از مواردی است که در امر تجارت الکترونیک دخیل است. همگام با پیشرفت جهان، افراد باید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند. هر چقدر آگاهی شما در این زمینه بیشتر باشد، پیشرفت شما نیز بیشتر خواهد بود. اما فعالیت بدون آگاهی و یا با آگاهی سطحی در این بازار به هیچ وجه پیشنهاد به عزیزان نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.