دستگاه کارتخوان(POS) چیست – انواع دستگاه پوز

دستگاه پوز چیست و انواع دستگاه های کارتخوان را بهتر بشناسید

0 ۲۲۵

دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز از جمله ابزاری اند که این روزها در بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیرند . استفاده از دستگاه کارتخوان(POS) جهت انتقال وجه از حساب خریدار یا مشتری به حساب فروشنده سبب شده تا دیگر دردسر حمل وجه نقد را نداشته باشید. در این مقاله با انواع دستگاه پوز و اینکه دستگاه پوز چگونه کار میکند، بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع دستگاه پوز
انواع دستگاه پوز

پایانه فروش چیست؟

استفاده از دستگاه کارتخوان در سال های اخیر رشد بسیاری داشته است. دستگاه های کارتخوان یا پوز از جمله ابزاری هستند که انتقال وجه را از حساب مبدا به حساب مقصد بدون نیاز به وجود فیزیکی اسکناس، ممکن میسازند. پایانه های فروش یا دستگاه های پوز، با استفاده از شبکه ی اینترنت، فرایند انتقال وجه بین دو حساب را انجام میدهند. علاوه بر انتقال وجه، در برخی دستگاه های کارتخوان میتوانید فرایندهایی همچون پرداخت قبض، خرید شارژ و سایر امور را نیز انجام دهید. پایانه های فروش در انواع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

انواع دستگاه کارتخوان(دستگاه پوز)

دستگاه های کارتخوان با توجه به نوع و ویژگی های آن بصورت های مختلفی دسته بندی میشوند.

  1. دستگاه پوز ثابت

کارتخوان های ثابت جزو اولین کارتخوانهایی هستند که روانه ی بازار شده و توسط صاحبان کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته اند. این کارتخوان ها با اتصال به خطوط تلفن، مودم یا کابل اینترنت، فعال و راه اندازی میشوند. از جمله مزایای این کارتخوان ها میتوان به سرعت تراکنش نسبتا بالای آن، مناسب بودن برای فروشگاه ها و امنیت تراکنش بالا توسط آن اشاره کرد. اما کارتخوان های ثابت محدودیت هایی نیز دارند برای مثال استفاده از آن محدود به موقعیت مکانیست و همچنین قابل حمل نمیباشد.

 

  1. دستگاه پوز سیار

دستگاه کارتخوان سیار انواع مختلفی دارد و همانطور که قابل حدس است از ویژگی های برجسته آن، سیار بودن دستگاه است. باتری مورد استفاده در دستگاه پوز سیار قابل شارژ بوده و عمدتا تا 48 ساعت بدون شارژ مجدد قابل استفاده میباشد. از دستگاه کارتخوان سیار میتوانید در هر کسب و کاری استفاده کنید و محدودیتی ایجاد نمیکند. یکی دیگر از مزایای دستگاه پوز سیار، قابل اتصال بودن آن به دو حساب است و تمامی خدمات را با استفاده از یک سیمکارت انجام میدهد. اگر برای فروش محصولاتتان، دائم در حال جابجایی هستید و اتصال به یک مودم ثابت برایتان میسر نیست، دستگاه های کارتخوان سیار انتخاب مناسبتری برای شما و مشتریانتان میباشند.

 

  1. دستگاه کارتخوان بلوتوثی (کارتخوان جیبی)

این دسته از کارتخوان ها مشابه کارتخوان های سیار اند با این تفاوت که فاقد سیمکارت اند و توسط بلوتوث به گوشیتان متصل میگردند. سرعت تراکنش نسبتا بالا، مقاومت بدنه ی بالاتر و مصرف باطری بصرفه از جمله ویژگی های مثبت این دستگاه است. لازم است بدانید که کارتخوان های جیبی رسید کاغذی چاپ نمیکنند و نتیجه ی تراکنش از طریق پیامک به دو طرف ارسال میشود. آنتن دهی دستگاه های پوز بلوتوثی بستگی به آنتن گوشی شما دارد. بنابراین اگر به دنبال خرید دستگاه کارتخوان سیار بدون سیمکارت و رسید چاپی هستید میتوانید این کارتخوان را تهیه و استفاده نمایید.

 

  1. دستگاه کارتخوان کامپیوتری

از کارتخوان های کامپیوتری به طور معمول در فروشگاه ها و مغازه هایی که مجهز به صندوق فروشگاهی اند استفاده میگردد. این نوع دستگاه ها با اتصال به سیستم های بانکی، فرایندهای تراکنش را مدیریت و فاکتور نهایی را با توجه به جزئیات محصولات خریداری شده چاپ می نمایند. کارتخوان های کامپیوتری مناسب هر کسب و کاری نیستند.

بهترین دستگاه کارتخوان
بهترین دستگاه کارتخوان

بهترین کارتخوان برای کسب و کار من چیست؟

با توجه به آنچه در مورد کارتخوان ها و ویژگی های آن بیان شد، لازم است تا در ابتدا نیازتان به دستگاه کارتخوان را بررسی کنید. برای مثال کدام نوع کارتخوان برایتان کاربردی تر است؟ کارتخوان های قابل حمل یا کارتخوان ثابت. سپس نوع فعالیتتان را در نظر بگیرید. اگر فروشگاهی بزرگ دارید شاید کارتخوان های سیار آنچنان کاربردی برایتان نداشته باشند بنابراین نوع کسب و کارتان میتواند در انتخاب کارتخوان مهم باشد. همچنین بودجه ای که برای خرید دستگاه کارتخوان (پوز) کنار گذاشته اید نیز میتواند در انتخابتان تاثیر گذار باشد.

 

جمع بندی

دستگاه های کارتخوان انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی ها و قابلیت های آن مورد استفاده قرار میگیرند. فراموش نکنید اگر به دنبال خرید دستگاه کارتخوان برای کسب و کارتان هستید، به سراغ نمایندگی های امن فروش دستگاه کارتخوان بروید زیرا فرایند ثبت اطلاعات و پشتیبانی پس از خرید توسط فروشنده دستگاه کارتخوان از جمله مسائلیست که توسط نمایندگی های معتبر دستگاه کارتخوان ارائه میشود. مجموعه پی استار عرضه کننده انواع دستگاه های کارتخوان ثابت و سیار یکی از نمایندگی های فروش دستگاه کارتخوان است که میتوانید برای مشاهده و اطلاع از قیمت انواع دستگاه کارتخوان به سایت پی استار به نشانی paystar.ir مراجعه و یا با شماره پشتیبانی 02191300818 تماس حاصل نمایید.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.