علت تراکنش ناموفق چیست ؟

خطای تراکنش ناموفق در کارتخوان و درگاه های اینترنتی به چه علتی رخ میدهد؟

0 ۲۳۵

چنانچه در زمان خرید اینترنتی یا حضوری با اخطار تراکنش ناموفق از سوی درگاه اینترنتی یا دستگاه کارتخوان مواجه شدید،  لازم است تا چند مرحله را بررسی نمایید. اما به چه تراکنش هایی تراکنش ناموفق گفته میشود؟ خطای تراکنش ناموفق در کارتخوان و درگاه های اینترنتی به چه علتی رخ میدهد؟ نتیجه ی یک تراکنش ناموفق چیست؟

دلیل خطای تراکنش ناموفق
دلیل خطای تراکنش ناموفق

تراکنش ناموفق چیست ؟

گاهی در زمان انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر، ممکن است بدلایل مختلف این فرایند مختل شده و مبلغ از حساب واریز کننده به حساب دیگر، منتقل نشود و با پیغام تراکنش ناموفق بود یا خطا در فرایند پرداخت مواجه شوند. این فرایند ممکن است در زمان استفاده از دستگاه کارتخوان یا حتی انتقال وجه از طریق درگاه اینترنتی نیز رخ دهد. در این صورت وجه از حساب مبدا کم شده و به حساب مقصد انتقال نمیابد. نیازی به نگرانی نیست زیرا مبلغ کسرشده بعد از چند دقیقه و یا نهایتا 72 ساعت به حساب واریزکننده برگشت داده میشود. از شایع ترین علت این موضوع، اختلال در سرعت اینترنت میباشد.

 

تراکنش ناموفق انواع مختلفی دارد:

  • مشکل در کارت بانکی مورد استفاده
  • مسدود شدن کارت
  • مفقود شدن کارت
  • موجودی به حد کافی نیست
  • انقضای کارت بانکی به اتمام رسیده است
  • رمز کارت اشتباه وارد شده است
  • انجام تراکنش در دستگاه کارتخوان، مجاز نیست
  • مسدود شدن دستگاه کارتخوان
  • مبلغ مورد درخواست از حد مجاز مشخص شده برای انتقال از کارت یا حساب، بیشتر است
  • وارد کردن رمز بیشتر از سه بار و مسدود شدن رمز کارت
  • اشکال در سیستم مرکزی
  • مسدود شدن حساب بانکی کارت مورد استفاده
  • ارتباط با سیستم مرکزی قطع شده است
  • زمانبر بودن فرایند (timeout)

 

دلیل خطای تراکنش ناموفق

با توجه به انواع تراکنش های ناموفق که نام برده شد، خوب است بدانید این خطاها به علت های مختلفی اتفاق می افتد. برای مثال ممکن است بانک تراکنش را نپذیرد یا موجودی حساب در لحظه ی واریز، کافی نباشد. حتی گاهی در زمان خرید اینترنتی و استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی، رمز کارت، CVV2 یا رمز پویا سهوا نادرست ثبت میشود که تراکنش را ناموفق میسازد. اختلال در سرعت اینترنت نیز میتواند در روند انجام یک تراکنش تاثیر گذار بوده و گاها سبب ایجاد تراکنش ناموفق گردد.

خطای درگاه پرداخت
خطای درگاه پرداخت

 

بهترین راه پیگیری تراکنش ناموفق

اگر با تراکنشی ناموفق مواجه شدید نیاز به نگرانی نیست زیرا مبلغ کسر شده حداقل تا چند دقیقه و حداکثر تا 72 ساعت بعد از انجام تراکنش به حساب برمیگردد. اما چنانچه این مبلغ به حسابتان برگشت داده نشد میتوانید با پشتیبان بانک یا اگر از درگاه اینترنتی استفاده میکنید با پشتیبان سایتتان تماس بگیرید.

 

چگونه تراکنش های ناموفق را تاحد امکان کاهش دهیم؟

اینکه اطلاعات کافی در خصوص کارتخوان و درگاه های اینترنتی را پیش از استفاده از آن بدانید لازمه ی انجام فرایندهای اینترنتی است. این نکته را در نظر داشته باشید که علت برخی تراکنش های ناموفق میتوانند خطاهای احتمالی در درگاه شاپرک یا خطاهای فنی بصورت لحظه ای باشند که کاربر در آن دخیل نیست و برای پیشگیری یا بهبود تراکنش از طریق کارتخوان یا درگاه اینترنتی لازم است تا چند نکته را در نظر بگیرید:

  • اتصال اینترنت را بررسی کنید
  • ابزار تغییر آی پی را خاموش کنید
  • اطلاعات حساب مقصد را بررسی نمایید
  • اطلاعات کارت یا حسابتان را بررسی کنید
  • در زمان استفاده و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی، مرورگر را رفرش نکنید
  • فرقی نمیکند که از دستگاه کارتخوان استفاده میکنید یا درگاه اینترنتی، حتما اطلاعات مرتبط با تراکنش مخصوصا شماره ی پیگیری را یادداشت کنید تا در صورت ناموفق بودن تراکنش، آن را پیگیری نمایید
  • از درگاه های پرداخت اینترنتی یا کارتخوان های امن با پشتیبانی مناسب استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید اطلاعات را به پشتیبان انتقال داده و فرایند را تحت کنترل بگیرید. برای مثال کارتخوان یا درگاه های پرداخت اینترنتی و تلفنی پی استار یکی از درگاه های امن هستند که میتوانند با ارائه ی خدمات حرفه ای، تمامی فرایندها را پشتیبانی نمایند.

 

پی استار بهترین راه برای پرداختی امن

مجموعه ی پی استار با ارائه ی درگاه پرداخت اینترنتی امن، درگاه پرداخت تلفنی و دستگاه های کارتخوان به روز میتواند تجربه ی خریدی راحت و امن را برای سایت و مشتریان شما بوجود بیاورد. جهت سفارش دستگاه کارتخوان و یا درگاه اینترنتی کافیست با شماره 02191300818 تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.