انواع روش‌های پرداخت در ایران

0 ۳۱۹


از مسائل اصلی که در تجارت مطرح است، روش‌های پرداخت و مبادله پول بین اشخاص و نهادهای مختلف است.اقتصاد، تجارت و مبادله پول در تمام کشورها و جوامع حائز اهمیت بوده و هست. چون این زمینه همواره تحت تعقیب افراد سودجو بوده و امنیت سرمایه اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل است که روش پرداخت در کشورهای مختلف انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها به روش‌های مختلفی به لحاظ امنیتی بررسی شده‌اند.

از آنجا که کشور ما در تحریم به سر می‌برد، پرداخت‌های بین المللی در حال حاضر برای ما مقدور نیست. بنابراین در این مقاله متوجه خواهید شد که با وجود تمام محدودیت‌ها در این شرایط چطور می‌توانید پرداخت داشته باشید و تجارت کنید. همیشه ساده‌ترین راه، ایمن‌ترین راه نیست. شما در حال مبادله سرمایه خود هستید. بنابراین باید مقالات بسیاری قبل از پرداخت مطالعه کنید و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. این سرمایه دست رنج تمام عمر شماست. در نتیجه باید ابتدا درباره هر کدام از روش‌های پرداخت در ایران اطلاع کسب کنید. چه بسا اگر در امر تجارت موفق هم باشید، می‌توانید اطرافیانتان را هم در این زمینه وارد کرده و باعث تشویق آنها به تجارت شوید.

امروز در این مطلب از مجله پی استار قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در زمینه مدل‌های مختلف روش پرداخت در ایران را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هرچقدر که اطلاعات شما عزیزان در این زمینه افزایش یابد، با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انتقال وجه خود اقدام خواهید کرد. در نتیجه، خطرات کمتری در انتظار شما و سرمایه‌تان خواهد بود.

روش‌های پرداخت در ایران

برخی از روش‌های پرداخت در ایران،‌ پر ریسک بوده و برخی دیگر فیزیکی هستند. روش‌های پر ریسک همواره با چالش‌ها و خطرهای دشواری رو به رو هستند. این موارد می‌توانند آرامش و امنیت ذهنی، خانوادگی و موقعیتی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی، افراد به دو روش می‌توانند نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر خود اقدام کنند:

پرداخت نقدی

پرداخت نقدی یکی از روش‌های پرداخت است که به طور حتم شما تمام و کمال می‌شناسید. در طول روز نیز شاید هزاران بار از این روش برای پرداخت و خرید و فروش روزمره زندگی خود استفاده کنید. این نوع روش پرداخت از طریق وجه نقد یا cash صورت می‌گیرد. اگر در جلسه و یا معاملات خاصی حضور پیدا کنید، عموما باید پیش پرداخت معامله را یا به صورت نقدی و یا به صورت کارت به کارت پرداخت کنید.

در برخی مواقع نیز در روش‌های پرداخت نقدی از پول استفاده نمی‌شود. در عوض، برای پرداخت پیش پرداخت و یا دیگر مبالغ ممکن است از طلا، ملک و یا دیگر موارد ارزشمند استفاده شود. این مسئله به طرفین معامله مربوط می‌شود. اما به هر روشی که باشد، همه آنها زیرمجموعه پرداخت نقدی محسوب می‌شوند. البته این مسائل در دنیای فعلی به ندرت رخ می‌دهد. چون بازار از ثبات قبل خود خارج شده و توان‌های مالی نیز تغییر کرده است. اما بیشتر مبادلاتی که در گذشته صورت می‌گرفته به همین روش بوده است.

امروزه چنین روش‌هایی برای مردم غیر قابل اعتماد است. چون در دنیای امروز ما، اهمیت رسید پرداخت و مدارکی که حاکی از واریزها و تراکنش‌ها هستند بسیار بیشتر از گذشته است. در نتیجه اکثر مردم سعی می‌کنند که از روش‌هایی برای پرداخت استفاده کنند که در ازای پرداخت، سندی برای اثبات آن وجود داشته باشد.

پرداخت‌های بانکی عموما به سه صورت انجام می‌پذیرند:

پرداخت برات

پرداخت برات از دیگر روش‌های پرداخت می‌باشد که به این صورت است که سیستم برات یک نامه را از سمت خریدار به واسطه بانک به فروشنده می‌فرستد. در این روش بانک موظف به نظارت بر معامله نیست. بلکه بانک در این میان تنها یک ابزار است که برات به واسطه آن ارسال می‌شود تا خریدار اطمینان حاصل کند که خرید در حال انجام است. همچنین او مطمئن میشود که اسنادی که برای او ارسال شده سندیت دارند و حقیقی هستند.

بنابراین در این روشش بانک مسئولیتی به گردن ندارد و ناضر معامله نمی‌باشد. پس تعهدی در روش برات نسبت به مشتری یا فروشنده ندارد. در این روش پرداخت ابتدا فروشنده و خریدار صحبت‌های خود را درباره معامله به اتمام می‌رسانند. آنها تصمیم می‌گیرند یک برات را به واسطه بانک برای خریدار ارسال کنند و خریدار با وجود این برات اطمینان حاصل می‌کند که فروشنده حقیقی است و مدارکی که در دست دارد ضمانت شده است.

در ادامه، پول به صورت تمام و کمال برای فروشنده فرستاده می‌شود. فروشنده نیز بعد از دریافت‌ آن، محصول مورد نظر را تهیه و برای خریدار ارسال می‌کند. در این روش خریدار ریسک بالایی را برای خرید متحمل می‌شود. چون اگر به هر دلیلی فروشنده محصول را برای خریدار نفرستد و یا محصولی بی کیفیت ارسال کند، خریدار نمی‌تواند کاری انجام دهد. چون بانک مسئولیتی در این معامله ندارد و خریدار وجه را پرداخت کرده است. پس باید منتظر بماند. در اینجا بیشترین ریسک را خریدار متحمل می‌شود.

ضمانت نامه‌های بانکی

ضمانت نامه‌های بانکی از دیگر روش‌های پرداخت می‌باشد. همانطور که از نام این روش پرداخت بر می‌آید، بانک به عنوان نفر سوم ضامن معامله می‌شود. یعنی در این روش، بر خلاف روش برات، مسئولیت‌هایی نیز به عهده بانک است. چرا که اسناد و مدرک‌هایی که در مراحل مختلف معامله بین خریدار و فروشنده مبادله می‌شود تحت نظارت بانک صورت می‌گیرد.

البته این مسئله باز هم به این معنا نیست که بانک دخیل در امر معامله است. بانک تنها وظیفه نظارت دارد و اگر اظهارنامه مالیاتی، آنالیز یا استانداردی در اختیار بانک بگذاریم، او اختیار دارد پیگیری کند.

در روش ضمانتی بانک، خریدار از فروشنده می‌خواهد که یک حساب بانکی در بانک مورد نظر به عنوان سپرده ضمانت باز کند. سپس خریدار پول کالا را به بانک می‌دهد. این پول در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا معامله صورت گیرد. زمانی که فروشنده کالا را به دست مشتری بدهد یا برای او ارسال کند، بانک از مشتری تاییدیه می‌گیرد. در این صورت فروشنده می‌تواند پول را از حساب خود برداشت کند.

امنیت و ضمانت این روش پرداخت بالاست. ولی زمان زیادی لازم دارد. عموما تنها افتتاح حساب فروشنده چند هفته زمان می‌برد. اما ممکن است برخی از افراد به دلیل امنیت بالای این روش، آن را ترجیح دهند. مراحل اداری این روش نیز زیاد است. برخی از تحریم‌ها نیز انجام این نوع مبادله و تجارت را محدود کرده است.

LC

LC نیز یکی دیگر از روش‌های پرداخت می ‌باشد اکثر معاملات بانکی در دنیای امروز با این روش پیش می‌رود. در این روش، هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده موظف می‌شوند تا یکی در بانک مبدا و دیگری در بانک مقصد افتتاح حساب کنند. بانک‌ها این افراد را تایید کرده و پول به واسطه خریدار به بانک مقصد می‌رسد. سپس فروشنده مستنداتی ارائه خواهد کرد که مورد تایید بانک قرار بگیرد. سپس این فرایند به اطلاع خریدار می‌رسد.

وقتی محصول به دست خریدار رسید، مشتری تایید دریافت محصول را ارسال می‌کند. در ادامه پول برای فروشنده در بانک مقصد قابل برداشت است. در واقع این پول تا زمانی که کالا به دست خریدار برسد، در بانک بلوکه می‌شود. بعد از اینکه مشتری تایید دریافت محصول را داد، به بانک اطلاع داده و پول برای فروشنده از بلوکه خارج می‌شود. در این مدت نه فروشنده و نه مشتری حق دسترسی به این پول را ندارند.

این روش پرداخت نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها مورد تایید است. چرا که هر دو بانک تمام مدت بر این معامله و طرفین آن ناظر می‌باشند.

پرداخت با استفاده از صرافی‌ها

کشور ما تحریم است و نمی‌توانیم با بانک‌های خارجی ارتباط چندانی برقرار کنیم. به همین دلیل صرافی‌ها را می‌توان از دیگر روش‌های پرداخت نام برد که به خوبی می‌توانند معاملاتمان را راه اندازند.

البته اعتماد به صرافی‌ها و انتخاب ی صرافی معتمد بسیار حائز اهمیت است. خودتان باید در این زمینه تحقیقات گسترده انجام دهید. به صرافانی که تاجرهای خارجی به شما معرفی می‌کنند به هیچ عنوان اعتماد نکنید. صرافی‌ها دارای قدرت مالی بالایی هستند و می‌توانند به راحتی پرداخت‌خای بین المللی داشته باشند. قبل از اینکه بانک‌های مختلف ایجاد شوند، این معاملات را به صورت گسترده صرافی‌ها انجام می‌دادند.

قوانین صرافی‌ها منحصر به فرد است و تا حدی دشوار. تمامی این صرافی‌ها مجوز داشته و تحت نظر بانک مرکزی فعالیت دارند. این نظارت به این دلیل است که بتوانند حواله‌های ارزی را منتقل کنند. در نتیجه وقتی با کشورهای خارجی درحال معامله هستید، می‌توانید از طرف مقابلتان درخواست داشته باشید تا به دنیال یک صرافی امین برای شما باشد.

شرکت‌های واسطه

روش‌های غیرمعمول در دوران تحریم برای کشور ما بیشتر از روش‌های معمول به کار می‌آیند. برخی از شرکت‌ها که غیر ایرانی هستند اما دفاتر خاصی در ایران دارند، به فعالیت‌های تجاری در داخل کشور می‌پردازند.

کشورهایی همچون چین، هند و… دفاتری در ایران دارند که شما می‌توانید با مراجعه به آنها برخی از تبادلات ارزی خود را انجام دهید. آنها از همین طریق کسب درآمد دارند. شما می‌توانید با این شرکت‌ها قرارداد ببندید. سپس آنها به جای شما روش ضمانت نامه بانکی LC را انجام می‌دهند. مبادلات نقدی ارزی را این شرکت‌ها انجام داده و در مقابل به شما ریال تحویل می‌دهند. گاهی نیز برخی از شرکت‌ها کارهای حمل و نقل و بازرگانی را مدیریت می‌کنند. در این صورت شما برای هزینه‌های حمل و نقل کالا و محصول خود باید ابتدا با این شرکت‌ها قرارداد بسته و در ادامه این مبادلات را پیگیری کنید. اصلی‌ترین مسئله در این میان این است که باید این شرکت‌ها را به طور کامل بشناسید و هرگز بدون آگاهی قرارداد نبندید. مطمئن شوید که این شرکت در کشور مقصد دارای نمایندگی بوده و از سمت دولت این کشور دارای مجوز هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.