شماره شبا چیست؟

0 ۲۴۲

امروز در این مقاله از مجله پی استار قصد داریم تا درباره شماره شبا و انواع انتقال وجه، شماره حساب صحبت کرده و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی کنیم. اگر شما نیز مشتاق کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بانک‌ها و سیستم بانکداری برای انتقال وجه از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال استفاده از شماره‌حساب‌های بانکی یکی از این روش‌هاست. این کار تا حدی شخصی‌سازی نیز شده است. به‌عنوان‌مثال، پیش‌شماره شماره‌حساب‌های بانک ملی با بانک تجارت متفاوت است. به همین دلیل انتقال پول با مبلغ بالا می‌تواند بین بانک‌های مختلف تا حدی دردسرساز باشد. برای انتقال پول بین بانک‌های مختلف (بیشتر از سقف انتقال وجه) نیاز به یک فرمت دائمی و یکسان است که از طریق آن بتوان بین بانک‌ها انتقال وجه بالا داشت. بانک‌های سراسر جهان نیز درست مثل بانک‌های ایران با همین مشکل روبه‌رو بودند و به همین دلیل به‌مرورزمان همه به فکر تغییر این سیستم افتادند.

شماره شبا چیست؟‌

شماره شبا چیست؟‌

حتماً شما نیز تجربه کرده‌اید که گاهی مجبور به انتقال مبالغی بوده‌اید که از سقف مجاز انتقال وجه بیشتر بوده است. در چنین شرایطی نمی‌توان با روش معمول انتقال وجه برای پرداخت اقدام کرد. در نتیجه سیستم بانکداری تمام کشورهای جهان از جمله ایران به نحوی تغییر کرد که افراد بتوانند مبالغ بالای خود را نیز با استفاده از آن جابه‌جا کنند.

اساس انتقال وجه

شماره شبا چیست؟‌

انتقال وجه بین‌بانکی در سیستم بانکداری بر اساس میزان انتقال وجه دسته‌بندی می‌شود. برای انتقال وجه در طول روز یک مبلغ مشخصی را تعیین کردند. این مبلغ ابتدا ۳ میلیون تومان بود. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از رفت‌وآمد افراد به بانک و حفظ پروتکل‌های بهداشتی، این مبلغ به ۶ میلیون تومان و سپس به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

اما در طی زندگی افراد گاهی مجبور می‌شوند مبلغی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان انتقال دهند. آنها همیشه فرصت کافی برای این ندارند که یک روز صبر کنند و روز بعد مجدداً ۱۰ میلیون دیگر واریز کنند. اگر فردی بخواهد ۱۰۰ میلیون تومان واریز کند، ۱۰ روز زمان خواهد برد! در معاملات سنگین نمی‌توان چنین مدت‌زمان زیادی را صرف کرد. در نتیجه در سیستم بانکداری شرایطی در نظر گرفته شد که بتوان با استفاده از آن مبلغ بیشتری را واریز کرد.

این کار با استفاده از شماره شبا صورت می‌گیرد. که با استفاده از آن می‌توان بر اساس شرایط بانک موردنظر که فرد در آن حساب دارد، مبلغی حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان واریز کرد. در نتیجه افراد می‌توانند مبلغ موردنظر خود را در این زمان واریز کنند. البته توجه داشته باشید که این نوع واریز با نوع قبلی (سقف پرداخت) متفاوت است. تفاوت آن است که در این نوع پرداخت باید به ساعت توجه داشته باشید. عموماً پرداخت بانکی با استفاده از شماره شبا تا ساعت ۱ بعدازظهر انجام می‌شود. اگر در ساعاتی بعد از ۱ بعدازظهر انتقال وجه داشته باشید، پرداخت شما روز بعد انجام می‌شود. مبالغی که بیشتر از این مبلغ باشد نیز با استفاده از چک‌های مختلف انجام می‌شود که پروسه آن کاملاً با این دو روش انتقال وجه متفاوت است.

شماره شبا و شماره‌حساب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شماره‌حساب

شماره‌حساب شما، شماره‌ای منحصر به شماست که در همان بانک و مخصوص حساب شماست. شماره‌های بانکی برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های همان بانک مورداستفاده قرار می‌گیرد. همه حساب‌ها (حقیقی، حقوقی، سپرده، جاری و…) شماره‌حساب مخصوص خود را دارند.

شماره‌حساب هر بانک مخصوص خودش است. به همین دلیل پیش‌شماره بانک‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال شماره‌حساب همهٔ حساب‌های بانک ملی با یک شماره واحد شروع می‌شود. این مسئله برای تمام بانک‌ها صدق می‌کند.

شماره شبا

از شماره شبا برای انتقال وجه بین‌بانکی با مبلغ بالای ۱۰ میلیون تومان و یا بیشتر از سقف مجاز انتقال وجه در طول ۲۴ ساعت استفاده می‌شود. این کد یک شماره طولانی است که عموماً به‌جز انتقال وجه بین‌بانکی، کاربرد دیگری ندارد. هر حسابی در هر بانکی دارای شماره شبای مخصوص خود است. اگر شما شماره شبای حساب بانکی خود را نمی‌دانید، می‌توانید با مراجعه به سایت بانک موردنظر، شماره‌حساب خود را ارائه کرده و شماره شبای حساب موردنظرتان را بدست آورید.

توجه داشته باشید که هر حساب بانکی دارای شماره شبای مجزایی می‌باشد. در نتیجه اگر در یک بانک چند حساب دارید، برای هرکدام باید به دنبال شماره‌شبای مجزایی باشید. برخی از بانک‌ها نیز همچون بانک تجارت، شماره شبا را روی کارت بانکی چاپ می‌کنند تا مشتریان راحت باشند.

شماره‌حساب بانکی و شماره شبا تنها برای دریافت وجه مورداستفاده قرار می‌گیرند. یعنی شما اگر بخواهید مبلغی از شخصی دریافت کنید، باید شماره شبای خود را در اختیار او قرار دهید. اگر هم مبلغ موردنظر محدود است، می‌توانید شماره‌حساب بانکی و یا شماره کارت خود را به او بدهید. به همین دلیل است که اگر این شماره در اختیار هر شخصی قرار بگیرد، نمی‌تواند از شما سرقت کند.

راز امتحان شماره شبا

شماره شبا چیست؟‌

به شماره شبای موردنظر در تصویر بالا توجه کنید. این شماره، از دو حرف و ۲۴ رقم تشکیل شده است. ۴ کاراکتر اول این شماره دو حرف و دو رقم دارد. از این ۴ رقم را از ابتدای شماره شبا به انتهای آن انتقال دهید، با شماره زیر مواجه خواهید شد:

۰۱۲۰۰۰۰۰۰۰۱۰۱۹۷۵۵۰۳۰۰۹IR02

در ادامه با استفاده از جدول زیر معادل عددی دو حرف اول را به‌جای حروف کد قرار دهید. در اینجا عدد ۱۸ را به‌جای حرف I و عدد ۲۷ را به‌جای R قرار خواهید داد. یعنی:

۰۱۲۰۰۰۰۰۰۰۱۰۱۹۷۵۵۰۳۰۰۹۱۸۲۷۰۲

اکنون این عدد ۲۸ رقمی را به عدد ۹۷ تقسیم کنید. اگر در نهایت به عدد ۱ رسیدید یعنی شماره شبای شما صحیح می‌باشد. اما اگر به هر عدد دیگری برخورد کردید، شماره شبای شما اشتباه می‌باشد. در این تقسیم، هدف باقی‌ماندهٔ تقسیم می‌باشد؛ بنابراین خارج قسمت این تقسیم اهمیتی ندارد.

برای اینکه این تقسیم را انجام دهید بهتر است از ماشین‌حساب مهندسی و یا ماشین‌حساب ویندوز خود استفاده کنید. در این دو ماشین‌حساب دکمه mod را بزنید. این دکمه برای مشاهده باقی‌مانده تقسیم استفاده می‌شود. البته این روش برای زمانی است که بخواهید صحت یک شماره شبا را بدون امتحان کردن و واریز وجه متوجه شوید. امروزه برای انتقال وجه، با واردکردن شماره شبا، ابتدا نام دارنده حساب به شما نشان داده می‌شود. درصورتی‌که این شماره صحیح باشد، می‌توانید واریز را تایید کنید و ادامه دهید.

انواع انتقال وجه با استفاده از شماره شبا

شماره شبا چیست؟‌

انواع انتقال وجه با استفاده از شماره شبا به ۲ روش صورت می‌گیرد که در ادامه صحبت هایی در این باره انجام داده ایم.

انتقال وجه پایا

با استفاده از این انتقال وجه می‌توان تا سقف ۱۵ میلیون تومان جابه‌جا کرد. پایا سیستمی برای تبادل اطلاعات بانکی می‌باشد. این سیستم به‌تمامی بانک‌ها اجازه داده است که با استفاده از سیستم الکترونیکی، انتقال وجه تا سقف ۱۵ میلیون تومان داشته باشند. با استفاده از این سامانه، بانک‌هایی که عضو سامانه پایا هستند می‌توانند تراکنش را تایید کرده و مبلغ را از حساب فرستنده کسر و به‌حساب گیرنده واریز کنند.

انتقال وجه سانتا

با استفاده از این انتقال وجه می‌توان تا سقف ۵۰ میلیون تومان جابه‌جا کرد. مبالغی بالغ‌بر ۱۵ میلیون و تا سقف ۵۰ میلیون تومان با استفاده از سیستم سانتا منتقل می‌شوند. این سامانه از سامانه پایا سرعت انتقال بیشتری دارد. این انتقال وجه در ساعت‌های کاری بانک و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.